نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 69
در قرآن مجيد
نيز آيات فراوانى وجود دارد كه ظاهر آن تجسم اعمال است مانند آنچه در آخر سوره
«زلزال» آمده است: « «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً
يَرَهُ* وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ»؛
هركس به اندازه سنگينى ذرهاى كار نيك كند آن را مىبيند و هركس به قدر ذرهاى كار
بد كند نيز آن را خواهد ديد». [1]
براى احاطه
بيشتر در مورد آيات فراوانى كه در قرآن در مورد تجسم اعمال و تفسير آنها وارد شده
به كتاب «پيام قرآن» جلد ششم، بحث تجسم اعمال مراجعه
فرماييد.
نكته قابل
توجه اينكه تعبير به (آجالهم) كه در نسخه صبحى صالح آمده ظاهرا تعبير نادرستى است
و صحيح آن (آجلهم) است و تقريبا تمام نسخ نهجالبلاغه به همين صورت (آجلهم) نوشته
شده و قرينه مقابله با (عاجلهم) دليل روشنى بر اين معناست، زيرا (عاجل) به معناى
شىء موجود (دنيا) است و (آجل) به معناى شىء مدتدار (در اينجا مراد آخرت) است و
(آجال) كه جمع اجل به معناى سررسيد عمر است در اينجا مفهومى ندارد.