نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 638
همين عبارت با اندك تفاوتى در ذيل خطبه 110 نهجالبلاغه نيز آمده است.
در حديث ديگرى در غررالحكم از همان حضرت مىخوانيم:
«عِلْمٌ لا يُصْلِحُكَ ضَلالٌ وَمالٌ
لا يَنْفَعُكَ وَبالٌ؛
دانشى كه تو را اصلاح نكند گمراهى است و ثروتى كه تو را (در راه خشنودى خدا)
سودى نبخشد بدبختى است». [1]
اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور از «جهل» صفات جاهلانهاى مانند غرور و
تكبر و خودخواهى و سودجويى و رياكارى باشد؛ هر گاه علم با اين صفات نكوهيده
جاهلانه همراه گردد عالم را به نابودى مىكشاند، همانگونه كه در طول تاريخ مصاديق
زيادى دارد. آيا طلحه و زبير عالم به احكام اسلام و قرآن نبودند؟ آيا موقعيت على
عليه السلام را در اسلام و نزد پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نمىشناختند؟ چه
شد كه علمشان سودى به آنها نبخشيد؟ آيا جز اين است كه جاهطلبى و پيروى از هواى
نفس آنها را به جنگ جمل كشانيد و نه تنها علمشان به حالشان سودى نداشت، بلكه صفات
جاهلانه آنها سبب مرگشان در دنيا و مجازاتشان در آخرت شد. حدود هفده هزار نفر از
مسلمانان را به كشتن دادند و هرگز به مقصدشان نيز در دنيا نرسيدند.
نيز احتمال مىرود منظور اين باشد كه ظواهرى از علم دارد ولى به عمق آن نرسيده
است و به تعبيرى ديگر، علم او فاقد بصيرت است همانگونه كه در حديثى از امام صادق
عليه السلام مىخوانيم: