نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 316
ديگر منتقل نمىكردند؟
جوابش اين است كه صدقه در اين روايت به معناى زكات است در حالى كه در محل بحث،
بخش مهمى از اموال بيتالمال را مالالخراج تشكيل مىدهد و آن تعلق به همه
مسلمانان دارد، بنابراين نظر امام در اين نامه تنها به زكات نيست و تعبير به
«مَا اجْتَمَعَ عِنْدَكَ مِنْ مالِ
اللَّهِ»
شامل همه اينها مىشود و لذا بخشى از آن را بايد در محل و بخشى را در مركز
حكومت صرف كرد.
تفاوت
«ذَوِي الْعِيَالِ»
با
«الْمَجَاعَةِ»
اين است كه در دومى تنها به گرسنگان اشاره مىكند؛ خواه عيالاتى داشته باشند
يا نه و عنوان اوّل اشاره به كسانى است كه افرادى تحت تكفل دارند و براى غذا يا
مسكن و نظير آن نيازمندند.
تفاوت
«مَوَاضِعَ الْفَاقَةِ»
و
«الْخَلَّاتِ؛
مواضع الخلات» اين است كه «فاقه» فقر شديدترى را بيان مىكند. اشاره به اينكه
تمام اصناف فقرا و نيازمندان را بايد در نظر بگيرند و هر كدام را به تناسب
حاجاتشان بهرهاى از مال اللَّه بدهند.
سرانجام در هفتمين و آخرين دستور مىفرمايد: «به مردم مكه دستور ده تا از
كسانى كه در اين شهر مسكن مىگزينند اجاره بها نگيرند، زيرا خداوند سبحان
مىفرمايد: «و در اين سرزمين «عاكف» و «بادى» يكسانند»؛
آنگاه به تفسير واژه «العاكف» و «الباد» مىپردازد و مىفرمايد: «منظور از
«عاكف» كسى است كه در آن سرزمين اقامت دارد و منظور از «بادى» كسى است كه از غير
اهل مكه براى حج به مكّه مىآيد»؛
[1]. «الْعاكِف» از ريشه «عكوف» بر
وزن «وقوف» به معناى روى آوردن به چيزى و ملازمت و اقامت در چيزى (البته ملازمتى
توأم با احترام) گرفته شده و اين تعبير در آيه شريفه اشاره به اهل مكه است كه در
آنجا اقامت دارند
[2]. «الباد» اين واژه در اصل
«البادى» بوده كه ياء آن به جهت تخفيف افتاده است و «بادى» به معناى مسافر است و
كسى كه از باديه آمده و در اينجا منظور غير اهل مكه است
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 316