. اشاره به اينكه اگر مىخواهى از پاداشهاى الهى در دنيا و آخرت بهرهمند شوى
و از كيفرهايش در دو سرا در امان باشى، در انجام واجباتى كه بر تو به عنوان يك
والى است كاملًا كوشا باش و غرور مقام، تو را از تسليم و تواضع باز ندارد.
آنگاه در بخش دوم اين نامه او را به چهار امر ديگر توصيه مىكند و از باب
مقدّمه مىفرمايد: «بدان كه دنيا سراى آزمايش است»؛
(وَاعْلَمْ أَنَّ الدُّنْيَا دَارُ
بَلِيَّةٍ)
. اين حقيقت در آيات متعددى از قرآن و روايات بسيارى با ذكر مثالهاى مختلف
بيان شده است تا كسى اشتباه نكند كه اين دنيا هدف نهايى و سراى عيش و عشرت است و
همگان بدانند مزرعهاى است براى كشت آخرت و گذرگاهى براى رفتن به سوى آن و ميدان
تمرينى براى مسابقاتى كه در پيش روى است و بازار تجارتى است براى اندوختن جهت سراى
آخرت كه اعمال خود و رفتار خود را بر اساس آن تنظيم و اصلاح كند.
سپس در اوّلين نصيحت، به او هشدار مىدهد كه «هر كس ساعتى در اين دنيا بيكار
بماند (و عمل نيكى براى آخرت انجام ندهد) اين ساعتِ فراغت و بيكارى
[2]. «ابتَذِلْ» از ريشه «بذل» به
معناى بخشش گرفته شده؛ ولى هنگامى كه به باب افتعال مىرود: «ابتذال» معناى ديگرى
به خود مىگيرد و به معناى بىارزش ساختن و كهنه كردن و گاه به معناى خضوع و تواضع
و تسليم نمودن مىآيد كه در جمله بالا به همين معناست
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 210