اشاره به اينكه محتاط بودن قاضى و شكيبا بودن در برابر طرفين دعوا و جستجوى
حدّاكثرى ادله به اين معنا نيست كه در مقام انشاى حكم گرفتار وسواس شود و با روشن
شدن حق در انشاى حكم امروز و فردا كند، بلكه بايد مانند شمشيرى برنده نزاع را با
انشاى حكم قاطع پايان دهد و به پيامدها و آثار متعاقب آن نينديشد، چرا كه معمولًا
انشاى حكم به نفع يكى از دو طرف دعوا موجب ناراحتى طرف مقابل و حاميان و دوستان و
گاه طايفه و قبيله او مىشود و اين لازمه طبعيت قضاوت است و آن كس كه در اين امور
مىانديشد و مىخواهد احتياط كند نبايد بر مسند قضا بنشيند.
12. امام عليه السلام در آخرين وصف از اوصاف قاضى شايسته و لايق مىفرمايد:
«از كسانى كه ستايش فراوان، او را
مغرور نسازد (و فريب ندهد) و مدح و ثناى بسيار او را به ثنا خوان و مدح كننده
متمايل نكند»؛
[1]. «أصْرَم» از ريشه «صرم» بر وزن
«سرد» به معناى بريدن و قطع كردن گرفته شده كه گاه به معناى برش معنوى و قاطعيت
نيز بهكار مىرود.
[2]. «يَزْدَهيه» از ريشه «ازدهاء» به
معناى عجب و خودبينى و خودپسندى است.
[3]. «إطْراء» به معناى ثناخوانى و
تمجيد و مدح فراوان است.
[4]. «يَسْتَميلُهُ» از ريشه
«استمالة» به معناى متمايل ساختن به سوى خويش است.
[5]. «اغراء» در اصل به معناى
چسبانيدن چيزى به چيز ديگر است. سپس به معناى تشويق و تحريك براى انجام كارى
بهكار رفته است و در جمله بالا معناى تشويق فراوان دارد.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 492