چنان نسبت به رعايا نيكى كند كه همچون پدرى مهربان باشد». [1]
در ششمين دستور كه در واقع تأكيدى است بر آنچه در دستور چهارم بيان شد
مىفرمايد: «و در مورد آنان همچون درندهاى مباش كه خوردنشان را غنيمت شمارى، زيرا
آنها دو گروهند يا برادر دينى تواند و يا انسانهايى كه در آفرينش شبيه تو هستند
(در هر حال بايد حقوق آنها را محترم بشمارى)»؛
بىشك پايه حكومت صحيح، مقتدر و عادلانه، بر قلوب و دلهاى مردم است نه بر
شمشيرها و نيزهها. آنها كه بر دلها حكومت دارند كشورشان امن و امان است و آنها
كه بر شمشير تكيه مىكنند دائما در خطرند.
امام عليه السلام براى اينكه مالك را به حكومت بر دلها تشويق كند دستور رحمت
و محبّت و لطف را درباره رعايا صادر مىكند. سپس به بيان نقطه مقابل آن مىپردازد
و آن اينكه حاكم همچون حيوان درندهاى باشد كه خوردن حق رعايا را غنيمت بشمارد
آنگاه بهترين دليل را براى دستور خود بر مىگزيند و آن اينكه رعايا در حكومت
اسلامى از دو حالت خارج نيستند: اكثريت مسلمانند و مىدانيم اسلام هر مسلمانى را
برادر مسلمان مىداند و يا اقليتى هستند كه با مسلمين زندگى مسالمتآميز دارند و
آنها انسانند و انسان نسبت به انسان بايد نهايت محبّت را داشته باشد.
[2]. «ضارِياً» به معناى درنده است از
ريشه «ضَرْو» بر وزن «ضرب» در اصل به معناى حمله شديد به كسى ياچيزى است، از اين
رو در حمله گوسفندان به زراعت نيز بهكار مىرود.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 379