نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 322
امام عليه السلام در سومين بخش از كلام خود متخلّفان را تهديد مىكند تا بشارت
و انذار را به هم بياميزد و مىفرمايد: «اگر اين وظايف را نسبت به من انجام ندهيد
آن كس كه راه كج مىرود از همه نزد من خوارتر است. سپس او را به سختى كيفر مىدهم
و راه فرارى نزد من نخواهد داشت»؛
در واقع امام عليه السلام در اينجا براى متخلفان دو كيفر قائل شده است: كيفر
معنوى و كيفر ظاهرى. كيفر معنوى آن است كه قدر و مقام آنها نزد امام عليه السلام
بسيار پايين خواهد آمد؛ پائينتر از هركس و كيفر ظاهرى مجازاتهاى جسمانى است كه
امام عليه السلام براى آنها در نظر گرفته است. به يقين اگر بشارت و انذار در
مديريتها مخصوصاً مديريت جنگ و دفاع آميخته نشود كارآيى خود را از دست خواهد داد.
آنگاه امام عليه السلام در پايان اشاره كوتاه و پرمعنايى به آنچه در بالا
بيان فرمود كرده مىافزايد: «بنابراين بايد حقوق خود را از امراى خود بگيريد و
حقوق آنها را كه با آن خداوند كار شما را اصلاح مىكند به آنها بپردازيد.
والسّلام»؛
اشاره به حقوق پنجگانهاى است كه در آغاز امام عليه السلام بيان فرمود و به
آنها حق مىدهد كه اين حقوق را از پيشوايشان مطالبه كنند و جمله
«أَعْطُوهُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ.
..» اشاره به حقوق چهارگانهاى است كه امام عليه السلام از آنها مطالبه
مىكند؛ حقوقى كه آن هم به نفع آنها و براى اصلاح امور آنهاست.
[1]. «اعْوَجَّ» از ريشه «عَوَج» بر
وزن «حرج» به معناى كج شدن گرفته شده و «عِوج» بر وزن «سپر» معناى اسممصدرى دارد
و هرگونه كجى را شامل مىشود و گاه به معناى انحرافات معنوى و عملى بهكار مىرود.
در عبارت بالا همين معنا مراد است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 322