نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 263
بخش دوم
أُوصِيكُمَا، وَجَمِيعَ وَلَدِي وَأَهْلِي وَمَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي [1]، بِتَقْوَى
اللَّهِ، وَنَظْمِ أَمْرِكُمْ، وَصَلَاحِ ذَاتِ [2] بَيْنِكُمْ، فَإِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكُمَا
صلى الله عليه و آله يَقُولُ: «صَلَاحُ ذَاتِالْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ
الصَّلَاةِ وَالصِّيَامِ».
ترجمه
من شما و تمام فرزندان و خاندانم و كسانى را كه اين وصيتنامهام به آنها
مىرسد به تقواى الهى و نظم در كارهاى خود و اصلاح ذات البين توصيه مىكنم، زيرا
من از جدّ شما صلى الله عليه و آله شنيدم كه مىگفت: «اصلاح ميان مردم از تمام
نمازها و روزهها برتر است».
شرح و تفسير برترين اصلاح ذاتالبين است
امام عليه السلام در اين بخش از وصيتنامه مخاطبان خود را گسترش داده و افزون
بر فرزندانش امام حسن و امام حسين عليهما السلام، جميع فرزندان و خانواده و
خويشاوندان و تمام كسانى را كه تا دامنه قيامت اين وصيتنامه به دست ايشان مىرسد،
مخاطب قرار داده مىفرمايد: «من شما و تمام فرزندان و خاندانم
[1]. در روايتى طبق آنچه نويسنده
مصادر نهجالبلاغه آورده، آمده است: هنگامى كه طبيب معروف كوفه بعد ازمعاينه به
امام عليه السلام عرض كرد كه من از حيات شما مأيوسم، امام عليه السلام دستور داد
دوات و قلمى آوردند و اين وصيتنامه را نوشت. (مصادر نهجالبلاغه، ج 3، ص 379).
[2]. «ذات» در اصل به معناى خلقت و
بنيه و اساس چيزى است، گرچه در اصطلاح فلاسفه به عين و حقيقتاشيا اطلاق مىشود،
بنابراين اصلاح يا صلاح ذات البين اشاره به برطرف ساختن كدورتها و كينهها از
ريشه و اساس است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 263