نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 19
تعبير به
«ظُلُمات و شُبُهات»
اشاره به
كارهايى همچون مطرح كردن قتل عثمان و دفاع از او و برافراشتن پيراهن خونينى به نام
پيراهن عثمان و شورانيدن مردم با اين شگرد و فريب، بر ضد خليفه و جانشين به حق
پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله امير مؤمنان على عليه السلام است. كار اين شبهه
افكنى به جايى رسيد كه مردم ساليان دراز امير مؤمنان على عليه السلام را (العياذ
باللَّه) لعنت مىكردند و بر فراز منابر سب و دشنام مىدادند. چه ظلمتى از اين
فراگيرتر و چه شبههاى از اين وحشتناكتر.
آنگاه امام
عليه السلام به نتيجه اين خدعهها، نيرنگها و شبهه افكنىها اشاره كرده
مىافزايد: «اين سبب شد كه آنها از حق باز گردند و به دوران گذشته (جاهليّت) روى
آورند به حق پشت كنند و (همچون عرب جاهلى) به حسب و نسب و تفاخرات قومى تكيه
نمايند»؛
مىدانيم
معاويه خود از بازماندگان عصر جاهليّت است؛ پدرش ابوسفيان دشمن شماره يك اسلام و
پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله بود و اكثر فتنهها و جنگها را بر ضد اسلام
رهبرى مىكرد؛ ابوسفيان ايمان آوردنش ظاهرى بود و انتظار روزى را مىكشيد كه
بنىاميّه حكومت اسلامى را قبضه كنند و بر جاى پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله
تكيه زنند و با نقشههاى خود مردم را به ارزشهاى عصر جاهليّت بازگردانند.
تاريخ
مىگويد آنان تا حد زيادى به اين امر موفق شدند و اگر جريان عاشورا و كربلا و
بيدارى مسلمانان در سايه اين حوادث نبود و حكومت آنان بيش از هشتاد سال ادامه
يافته بود معلوم نبود چه بر سر اسلام مىآمد.
[1]. «جازوا» از ريشه «جواز» به معناى عبور و
عدول كردن گرفته شده است.
[2]. «نكصوا» از ريشه «نكوص» به معناى بازگشت و
رجوع است.
[3]. «عولوا» از ريشه تعويل به معناى اعتماد
كردن است.
[4]. «احساب» جمع «حسب» بر وزن «نسب» گاه به
معناى فضايل و افتخارات پدران و نياكان مىآيد و گاه به معناى صفات برجستهاى آمده
كه در خود انسان است مانند شجاعت و سخاوت و علم و معرفت.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 19