نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 590
گمراهان و هدايتيافتگان بود، در اين آيه در ادامه همين سخن مىافزايد:
«و براى خداست آنچه در آسمانها و آنچه
در زمين است» (وَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي
الْأَرْضِ).
مالكيت مطلقه در عالم هستى از آن اوست، و نيز حاكميت مطلقه از آن او، و به
همين دليل تدبير عالم هستى نيز به دست اوست، و چون چنين است جز او شايسته عبوديت و
شفاعت نيست.
هدف بزرگ او از اين آفرينش گسترده اين است كه انسان يعنى گل سر سبد عالم هستى
را با برنامههاى تكوينى و تشريعى و تعليم و تربيت انبيا در مسير تكامل پيش برد.
لذا در پايان آيه به عنوان نتيجه اين مالكيت مىفرمايد: غرض اين است «تا
بدكاران را به كيفر كارهاى بدشان برساند، و نيكوكاران را در برابر اعمال نيكشان
پاداش دهد» (لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَساؤُا بِما
عَمِلُوا وَ يَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى).
(آيه 32)- سپس به توصيف اين گروه
نيكوكار پرداخته، چنين مىگويد: «آنها كسانى هستند كه از گناهان بزرگ و اعمال زشت
دورى مىكنند، جز گناهان صغيره» كه گاه آلوده آن مىشوند (الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ
الْفَواحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ).
قرائن موجود در آيه گواهى مىدهد كه «لمم» به معنى گناهانى است كه احيانا از
انسان سر مىزند، سپس متوجه مىشود و آن را ترك مىگويد.
به علاوه در جمله بعد قرآن مىگويد: «آمرزش پروردگار تو گسترده است» (إِنَّ رَبَّكَ واسِعُ الْمَغْفِرَةِ).
اين نيز دليلى است بر اين كه گناهى از او سر زده كه نياز به غفران پروردگار
دارد، نه تنها قصد و نيت و نزديك شدن به گناه بىآنكه آن را مرتكب شده باشد.
به هر حال منظور اين است كه نيكوكاران ممكن است لغزشى داشته باشند، ولى گناه
بر خلاف طبع و سجيه آنهاست، روح و قلب آنها همواره پاك است و آلودگيها جنبه عرضى
دارد، و لذا به محض ارتكاب گناه پشيمان مىشوند و از خدا تقاضاى بخشش مىكنند.
نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 590