«ذكر خدا» مفهوم گستردهاى دارد كه هر
گونه توجه به خدا را چه از طريق قرآن، و دليل عقل، و چه از طريق سنت، و ياد قيامت
شامل مىگردد.
شايد نياز به تذكر نداشته باشد كه امر به اعراض از اين گروه هرگز منافاتى با
تبليغ رسالت كه وظيفه اصلى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله است ندارد. چرا كه تبليغ و
انذار و بشارت مخصوص مواردى است كه حد اقل احتمال تأثير وجود داشته باشد، آنجا كه
يقين به عدم تأثير است نبايد نيروها را به هدر داد، و بعد از اتمام حجت بايد اعراض
كرد.
و در پايان مىگويد: «پروردگار تو كسانى را كه از راه او گمراه شدهاند بهتر
مىشناسد و (همچنين) هدايت يافتگان را از همه بهتر مىشناسد» (إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ
وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدى).
جمله «ذلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ» مىتواند اشاره به خرافاتى همچون بتپرستى و فرشتگان را
دختران خدا دانستن باشد، يعنى نهايت آگاهى اين گروه همين موهومات است. يا اشاره به
دنياپرستى و اسارت آنها در چنگال ماديات، يعنى نهايت فهم و شعورشان اين است كه به
خواب و خور و عيش و نوش و متاع فانى و زود گذر و زرق و برق دنيا قناعت كردهاند.
در دعاى معروفى كه در اعمال ماه شعبان از پيغمبر گرامى اسلام صلّى اللّه عليه
و آله نقل شده مىخوانيم: «خداوندا! دنيا را بزرگترين مشغوليات فكرى ما و نهايت
علم و آگاهى ما قرار مده».
پايان آيه اشاره به اين حقيقت است كه خداوند هم گمراهان را به خوبى مىشناسد و
هم هدايت يافتگان را، يكى را مشمول غضبش و ديگرى را مشمول لطفش مىسازد، و در
قيامت هر كدام را بر طبق اعمالشان جزا خواهد داد.
(آيه 31)- از آنجا كه در آيات گذشته
سخن از علم خداوند نسبت به
نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 589