نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 393
منظور از «دخان مبين» همان دود غليظى است كه در پايان جهان و در آستانه قيامت
صفحه آسمان را مىپوشاند، و نشانه فرا رسيدن لحظات آخر دنيا و سر آغاز عذاب اليم
الهى براى ظالمان و مفسدان است.
(آيه 12)- وحشت و اضطراب تمام وجود
آنها را فرا مىگيرد، و پردههاى غفلت از مقابل چشمشان كنار مىرود، و به اشتباه
بزرگ خود واقف مىشوند رو به درگاه خدا مىآورند و مىگويند: «پروردگارا! عذاب را
از ما بر طرف كن كه ايمان مىآوريم»! (رَبَّنَا
اكْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ).
(آيه 13)- ولى او دست رد بر سينه اين
نامحرمان زده، مىفرمايد: «اينها چگونه و از كجا متذكر مىشوند (و از راه خود باز
مىگردند) با اين كه رسول آشكار (با معجزات و دلائل روشن) به سراغ آنها آمد»؟! (أَنَّى لَهُمُ الذِّكْرى وَ قَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ
مُبِينٌ).
رسولى كه هم خودش آشكار بود و هم تعليمات و برنامهها و دلائل و معجزاتش همه
مبين و واضح بود.
(آيه 14)- اما آنها به جاى اين كه سر
بر فرمان او نهند و به خداوند يگانه ايمان آورند و دستوراتش را به جان پذيرا شوند
«از او روى گردان شدند و گفتند: او ديوانهاى است كه ديگران اين مطالب را به او
القا كردهاند»! (ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ قالُوا
مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ).
(آيه 15)- سپس مىافزايد: «ما كمى
عذاب را از شما بر طرف مىسازيم (ولى عبرت نمىگيريد و) بار ديگر به كارهاى خود
باز مىگرديد» (إِنَّا كاشِفُوا الْعَذابِ قَلِيلًا
إِنَّكُمْ عائِدُونَ).
(آيه 16)- و در اين آيه مىفرمايد: ما
از آنها انتقام مىگيريم «در آن روز كه آنها را با قدرت خواهيم گرفت؛ آرى ما
انتقام گيرندهايم» (يَوْمَ نَبْطِشُ
الْبَطْشَةَ الْكُبْرى إِنَّا مُنْتَقِمُونَ).
(آيه 17)- در تعقيب آيات گذشته كه از
سركشى مشركان عرب و عدم تسليم آنها در مقابل حق سخن مىگفت، در اينجا به نمونهاى
از امم پيشين كه آنها نيز همين
نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 393