نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 355
ممكن است توهّم كنند مسأله وحى دليل بر اين است كه پيامبران خدا را مىبينند،
و با او سخن مىگويند.
(آيه 52)- قرآن روحى است از جانب خدا:
به دنبال بحث كلى و عمومى كه در باره وحى در آيه قبل آمد در اينجا از نزول وحى بر
شخص پيغمبر گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و اله سخن گفته، مىفرمايد: «همان گونه
(كه بر پيامبران پيشين، از طرق مختلف وحى فرستاديم) بر تو نيز روحى را به فرمان
خود وحى كرديم» (وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً
مِنْ أَمْرِنا).
منظور از «روح» در اينجا قرآن مجيد است كه مايه حيات دلها و زندگى جانهاست.
در دنباله آيه مىافزايد: «تو پيش از اين از كتاب و ايمان آگاه نبودى، ولى ما
آن را نورى قرار داديم كه به وسيله آن هر كس از بندگان خويش را بخواهيم هدايت
مىكنيم» (ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا
الْإِيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا).
اين لطف خدا بود كه شامل حال تو شد، و اين وحى آسمانى بر تو نازل گشت و ايمان
به تمام محتواى آن پيدا كردى.
در پايان آيه مىافزايد: «بطور مسلّم تو به سوى راه مستقيم مردم را هدايت
مىكنى» (وَ إِنَّكَ لَتَهْدِي إِلى صِراطٍ
مُسْتَقِيمٍ).
نه تنها قرآن نورى براى توست كه نورى براى همگان است، و وسيله هدايتى براى
جهانيان به سوى صراط مستقيم، اين يك موهبت عظيم الهى است براى رهروان راه حق و آب
حياتى است براى همه تشنه كامان.
(آيه 53)- سپس به عنوان تفسيرى بر
«صراط مستقيم» مىافزايد: «راه خداوندى كه تمام آنچه در آسمانها و آنچه در زمين
است از آن اوست» (صِراطِ اللَّهِ الَّذِي لَهُ ما فِي
السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ). چه راهى صافتر
از راهى است كه به خالق عالم هستى مىرسد؟
آخرين جمله اين آيه كه در عين حال آخرين جمله سوره شورى است در
نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 355