نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 354
است، لذا در پايان آيه مىافزايد: «او دانا و قادر است» (إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ).
(آيه 51)-
شأن نزول:
جمعى از يهود خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و اله آمدند و عرض كردند:
چرا تو با خداوند سخن نمىگويى؟ و به او نگاه نمىكنى؟ اگر پيامبرى همان گونه
كه موسى (ع) با او سخن گفت و به او نگاه كرد تو نيز چنين كن، ما هرگز به تو ايمان
نمىآوريم مگر اين كه همين كار را انجام دهى، پيامبر صلّى اللّه عليه و اله فرمود:
موسى هرگز خدا را نديد، اينجا بود كه آيه نازل شد و چگونگى ارتباط پيامبران را با
خداوند متعال تشريح كرد.
تفسير:
طرق ارتباط پيامبران با خداوند- همان گونه كه در آغاز اين سوره گفتيم در اين
سوره تكيه خاصى روى مسأله وحى و نبوت شده است، سوره با مسأله وحى آغاز شد، و با
مسأله وحى پايان مىيابد.
و از آنجا كه در آيات گذشته از نعمتهاى الهى سخن در ميان بود اينجا از مهمترين
نعمتهاى پروردگار و پربارترين مواهب او براى جهان انسانيت كه همان مسأله وحى و
ارتباط انبياء با خداست سخن مىگويد.
نخست مىفرمايد: «شايسته هيچ انسانى نيست كه خدا با او سخن بگويد (و با او رو
برو گردد، چرا كه او منزه از جسم و جسمانيت است) مگر از طريق وحى و الهام مرموز به
قلب او» (وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ
اللَّهُ إِلَّا وَحْياً).
«و يا از طريق فرستادن رسولى» كه پيام
الهى را به او ابلاغ كند (أَوْ يُرْسِلَ
رَسُولًا).
«در اين هنگام (فرستاده الهى) به
فرمان پروردگار آنچه را خدا مىخواهد (به پيامبرش) وحى مىكند» (فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ).
آرى! راهى براى سخن گفتن خداوند با بندگان جز اين سه راه نيست «چرا كه او بلند
مقام و حكيم است» (إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ). و بالاتر از آن است كه ديده شود يا با زبان سخن گويد، و
تمام افعالش حكيمانه است.
اين آيه در حقيقت پاسخى است روشن به افرادى كه به خاطر بىخبرى
نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 354