نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 328
است، مىفرمايد: «و اين گونه قرآنى عربى [فصيح و گويا] را بر تو وحى كرديم تا
امّ القرى [مكّه] و مردم پيرامون آن را انذار كنى» (وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيًّا
لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها).
«و آنها را از روزى كه همه خلايق در
آن روز جمع مىشوند و شك و ترديدى در آن نيست بترسانى» (وَ تُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لا رَيْبَ فِيهِ).
از آن روز كه مردم به دو گروه تقسيم مىشوند «گروهى در بهشتند، و گروهى در آتش
سوزان دوزخ» (فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِي
السَّعِيرِ). روزى كه به خاطر اجتماع عموم انسانها رسوائيش
بسيار دردناك و شديد است.
(آيه 8)- از آنجا كه آيه قبل بيانگر
تقسيم مردم به دو گروه بود، در اين آيه مىافزايد: «و اگر خدا مىخواست همه آنها
را امت واحدى قرار مىداد» (وَ لَوْ
شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً واحِدَةً).
و به حكم اجبار هدايت مىكرد اما ايمان اجبارى چه ارزشى دارد؟ و چگونه
مىتواند معيار كمال انسانى گردد؟ تكامل واقعى آن است كه انسان با اراده خويش، و
در نهايت اختيار و آزادى طى كند.
اين بزرگترين امتيازى است كه خداوند به او داده، و راه تكامل را به صورت
نامحدود به روى او گشوده است، اين سنت غير قابل تغيير الهى است.
سپس به مسأله مهم ديگرى در اين رابطه مىپردازد و توصيف گروهى را كه اهل بهشت
و سعادتند در برابر گروهى كه به دوزخ فرستاده مىشوند با اين عبارت بيان مىكند:
«ولى خداوند هر كه را بخواهد در رحمت خود وارد مىكند، و براى ظالمان ولى و ياورى
نيست» (وَ لكِنْ يُدْخِلُ مَنْ يَشاءُ فِي
رَحْمَتِهِ وَ الظَّالِمُونَ ما لَهُمْ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ).
(آيه 9)- ولىّ مطلق خداست: از آنجا كه
در آيه قبل اين واقعيت بيان شده كه هيچ ولىّ و ياورى جز خداوند نيست، در اينجا
براى تأييد اين واقعيت و نفى ولايت غير خدا دلائل زندهاى مطرح مىكند.
نخست در لباس تعجب و انكار مىفرمايد: «آيا آنها غير خدا را ولىّ خود قرار
نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 328