نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 46
ميان هر
جمعيتى با آنها هم صدا مىشوند، آنچنانكه قرآن مىگويد: «هنگامى كه افراد با ايمان
را ملاقات كنند مىگويند ايمان آورديم» (وَ إِذا لَقُوا
الَّذِينَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا).
ما از شما
هستيم و پيرو يك مكتبيم، از جان و دل اسلام را پذيرا گشتيم و با شما هيچ فرقى
نداريم! «امّا هنگامى كه با دوستان شيطان صفت خود به خلوتگاه مىروند مىگويند ما
با شمائيم»! (وَ إِذا خَلَوْا إِلى شَياطِينِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ).
«و اگر مىبينيد ما در برابر مؤمنان اظهار ايمان مىكنيم ما مسخرهشان مىكنيم»!
(إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ).
(آيه 15)- سپس قرآن با يك لحن كوبنده و قاطع
مىگويد: «خدا آنها را مسخره مىكند» (اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ
بِهِمْ). «و خدا آنها را در طغيانشان نگه مىدارد تا به كلى سرگردان شوند»
(وَ يَمُدُّهُمْ فِي طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ).
(آيه 16)- اين آيه، سرنوشت نهائى آنها را كه
سرنوشتى است بسيار غم انگيز و شوم و تاريك چنين بيان مىكند: «آنها كسانى هستند كه
در تجارتخانه اين جهان، هدايت را با گمراهى معاوضه كردهاند»
(أُولئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى). و به همين
دليل «تجارت آنها سودى نداشته» بلكه سرمايه را نيز از كف دادهاند
(فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ). «و هرگز روى هدايت را نديدهاند»
(وَ ما كانُوا مُهْتَدِينَ).
خلاصه
دوگانگى شخصيت و تضاد برون و درون كه صفت بارز منافقان است پديدههاى گوناگونى در
عمل و گفتار و رفتار فردى و اجتماعى آنها دارد كه به خوبى مىتوان آن را شناخت.
وسعت معنى
نفاق-
گرچه نفاق به
مفهوم خاصش، صفت افراد بىايمانى است كه ظاهرا در صف مسلمانانند، امّا باطنا دل در
گرو كفر دارند، ولى نفاق معنى وسيعى دارد كه هر گونه دوگانگى ظاهر و باطن، گفتار و
عمل را شامل مىشود هر چند در افراد مؤمن باشد كه ما از آن به عنوان «رگههاى
نفاق» نام مىبريم مثلا در حديثى مىخوانيم: سه صفت است كه در هر كس باشد منافق
است هر چند روزه بگيرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند: كسى كه در امانت
خيانت مىكند، و كسى كه
نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 46