نام کتاب : بازاريابى شبكه اى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 94
شركتهاى بازاريابى شبكهاى ناسالم رفته، سپس تبعات منفى و مفاسد اقتصادى و
اجتماعى آن را، به اميد خدا و به طور خلاصه، بررسى خواهيم كرد.
الف) بسترها و زمينهها
رواج فعاليت شبكههاى بازاريابى در كشور ما، و چشم طمعى كه صاحبان آن شركتهاى
كلاهبردار به سرمايههاى اين مردم دوختهاند، بخاطر وجود زمينههاى اين گونه
فعاليّتها در اين كشور است، كه به برخى از آنها اشاره مىشود:
1- معضل بيكارى
بىشك بيكارى يك معضل جهانى است، كه بيشتر كشورهاى دنيا را رنج مىدهد. و اين،
ارمغان ماشينى شدن زندگى امروز ماست. كشور ما نيز از اين قاعده مستثنى نمىباشد، و
تعداد افراد بيكار آن متأسّفانه كم نيست. بيكارى مفاسد و تبعات منفى متعدّدى دارد،
و مىتواند بستر جرمهاى مختلفى قرار گيرد، و بدون شك يكى از مهمترين زمينههاى
فعاليّتهاى شركتهاى استعمارى مورد بحث، بيكارى است. اين، فقط ادّعاى ما نيست،
بلكه جمعى از كارشناسان نيز با ما در اين عقيده همراهند. به چند نمونه آن توجّه
كنيد:
الف) يك جامعهشناس، كه پيرامون فعاليّتهاى ناسالم مورد بحث اظهار نظر
مىكرد، گفت: «معمولًا برخى از افراد در خارج كشور كه
نام کتاب : بازاريابى شبكه اى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 94