نام کتاب : اسلام و كمكهاى مردمى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 53
خلاصه، در يك
جامعه بدبخت نمىتوان خوشبخت زندگى كرد.
قرآن به اين
وسيله مسلمانان را توجّه مىدهد كه انفاق اگر بظاهر چيزى از شما كم مىكند، در
واقع چيزهايى بر سرمايههاى شما مىافزايد، و هم از نظر معنوى و هم از نظر مادّى
خوشبختى مىآفريند.
در دنياى
امروز كه در نتيجه اختلاف طبقاتى، پايمال شدن ثروتها در جنگها و حوادث ديگر به
روشنى بچشم مىخورد، درك معنى آيه فوق چندان مشكل نيست.
ضمناً از آيه
استفاده مىشود كه يك نوع ارتباط ميان «ترك نمودن انفاق» و «فحشاء» وجود دارد،
البتّه اگر فحشاء به معنى بخل باشد ارتباط آن از اين جهت است كه ترك انفاق و
بخششهاى مالى، آرام آرام صفت «بخل» را كه از بدترين صفات است در انسان نهادينه
مىكند، و اگر فحشاء را به معنى مطلق گناه، يا فحشاى جنسى بگيريم باز ارتباط آن با
ترك انفاق بر كسى پوشيده نيست، زيرا سرچشمه بسيارى از گناهان، وبىعفّتىها و خود
فروشيها، فقر و تهيدستى است!
علاوه بر همه
اينها، انفاق يك سلسله آثار و بركات معنوى دارد كه در ادامه آيه به آن اشاره شده
است: «وَاللَّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مّنْهُ وَفَضْلًا».
در تفسير
مجمع البيان از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه هنگام انفاق دو چيز از طرف
خدا است و دو چيز از ناحيه شيطان است، آنچه از جانب خداست «آمرزش گناهان» و «وسعت
روزى» است، و آنچه از طرف شيطان است «وعده فقر» و «امر بفحشاء» است.
بنابراين،
منظور از مغفرت، آمرزش گناهان است و منظور از فضل،
نام کتاب : اسلام و كمكهاى مردمى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 53