responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 82

تصحيح قرائت را قضا نمايم؟

جواب: در صورتى كه قبلًا تصوّر مى‌كرده‌ايد نمازتان صحيح است، اعاده لازم نيست.

سؤال 236- لطفاً به سؤالات زير در مورد قرائت نماز پاسخ دهيد:

1- در بحث قرائت نماز، وقف به چه معناست؟ آيا ملاك نَفَسْ گرفتن است، حتّى اگر توقّفى صورت نگيرد؟ يا ملاك وقف عرفى است، حتّى اگر نَفَسى گرفته نشود؟

2- آيا بر هر كلمه‌اى از كلمات نماز مى‌توان وقف كرد؟ يا ملاك درستى معناست؟

مثلًا اگر «الْحَمْدُ لِلَّهِ» بگويد، و بعد از مدّتى‌ «رَبِّ الْعالَمِينَ» گفته شود، آيا نمازش صحيح است؟

جواب 1 و 2: ملاكِ وقف، فاصله عرفى است؛ خواه نَفَس بگيرد، يا نگيرد، و تنها در جايى جايز است كه رابطه جمله را قطع نكند.

3- آيا وقف به حركت در همه اجزاى نماز اشكال دارد؟ يا فقط در قرائت اشكال دارد؟ مثلًا اگر بگويد

«سُبْحانَ رَبِّىَ الْعَظيمِ»

(با حركت) و بعد از مدّتى بگويد

«وَ بِحَمْدِه»

، آيا وقف به حركت محسوب مى‌شود؟

جواب: تفاوتى نمى‌كند.

4- آيا گفتن اذكارى كه كاملًا جداى از هم هستند، به صورتهاى زير صحيح است:

الف) مثلًا گفته شود «سُبْحانَ اللَّهِ»* سه بار بدون توقّف (با حركت).

ب) گفته شود «سُبْحانَ اللَّهِ»* با توقّف (با حركت).

جواب: وقف با حركت در هر جاى نماز خلاف احتياط است.

3- سجده‌

سؤال 237- هنگامى كه شيعيان جهت اقامه نماز به مسجد الحرام و مسجد النّبى مشرّف مى‌شوند، بعضاً از مهر يا كاغذ، يا چوب، يا حصير، يا مانند آن، به صورت بارز و آشكار استفاده مى‌كنند، و در نتيجه با هتك حرمت و برخورد انفعالى وهّابيّون، يا افراد متعصّب ساير مذاهب اسلامى مواجه مى‌شوند، كه گاهى منجر به درگيرى‌

نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 82
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست