نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 82
تصحيح قرائت را قضا نمايم؟
جواب: در صورتى كه قبلًا تصوّر مىكردهايد نمازتان
صحيح است، اعاده لازم نيست.
سؤال 236- لطفاً به سؤالات زير در مورد قرائت نماز پاسخ
دهيد:
1- در بحث قرائت نماز، وقف به چه معناست؟ آيا
ملاك نَفَسْ گرفتن است، حتّى اگر توقّفى صورت نگيرد؟ يا ملاك وقف عرفى است، حتّى
اگر نَفَسى گرفته نشود؟
2- آيا بر هر كلمهاى از كلمات نماز مىتوان وقف
كرد؟ يا ملاك درستى معناست؟
مثلًا اگر «الْحَمْدُ لِلَّهِ» بگويد، و بعد از مدّتى «رَبِّ
الْعالَمِينَ» گفته شود، آيا نمازش صحيح است؟
جواب 1 و 2: ملاكِ وقف، فاصله عرفى است؛ خواه نَفَس بگيرد،
يا نگيرد، و تنها در جايى جايز است كه رابطه جمله را قطع نكند.
3- آيا وقف به حركت در همه اجزاى نماز اشكال
دارد؟ يا فقط در قرائت اشكال دارد؟ مثلًا اگر بگويد
«سُبْحانَ رَبِّىَ الْعَظيمِ»
(با حركت) و بعد از مدّتى بگويد
«وَ بِحَمْدِه»
، آيا وقف به حركت محسوب مىشود؟
جواب: تفاوتى نمىكند.
4- آيا گفتن اذكارى كه كاملًا جداى از هم هستند،
به صورتهاى زير صحيح است:
الف) مثلًا گفته شود «سُبْحانَ اللَّهِ»* سه بار بدون توقّف (با حركت).
ب) گفته شود «سُبْحانَ اللَّهِ»* با توقّف (با حركت).
جواب: وقف با حركت در هر جاى نماز خلاف احتياط است.
3- سجده
سؤال 237- هنگامى كه شيعيان جهت اقامه نماز به مسجد
الحرام و مسجد النّبى مشرّف مىشوند، بعضاً از مهر يا كاغذ، يا چوب، يا حصير، يا
مانند آن، به صورت بارز و آشكار استفاده مىكنند، و در نتيجه با هتك حرمت و برخورد
انفعالى وهّابيّون، يا افراد متعصّب ساير مذاهب اسلامى مواجه مىشوند، كه گاهى
منجر به درگيرى
نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 82