نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 80
در «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ». 3- «صمد» در «اللَّهُ
الصَّمَدُ» 4-
«أَمْرٍ» در
«مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» 5- «الْفَجْرِ» در «حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ». در حالى كه زبانشناسان عرب (قديم و جديد) مىگويند:
حركت فتحه، تفاوتى با الف مدّى (صداى كشيده «آ») ندارد، مگر در مقدار كشش صدا.
به عبارت ديگر، اگر حركت «فتحه» را مقدار بيشترى بكشيم، تبديل به «الف مدّى»
مىشود. لطفاً نظر مبارك را در اين مورد بفرماييد.
جواب: در صورتى كه صدق عربى صحيح كند اشكالى ندارد؛
هر چند موافق قواعد تجويد نباشد.
سؤال 230- درباره تلفّظ «مالك» در سوره «حمد» نظر شريف
خود را بيان فرماييد:
الف) آيا مىتوان «مالِكِ» را «مَلِكِ»
خواند؟ در صورت جواز، كدام بهتر است.
ب) آيا مىتوان در يك ركعت «مالِكِ» و «مَلِكِ» هر
دو را با هم خواند؟
ج) آيا مىتوان در ركعت اوّل، «مالِكِ» و در ركعت دوّم
«ملك» خواند؟
جواب: احتياط آن است كه فقط مالك بخوانند.
سؤال 231- آيا مىتوان نماز را به غير از قرائت عاصم، به
ساير قرائات نيز خواند؟
در فرض مذكور، مثلًا كلمه «مالِكِ» تنها در قرائت عاصم و كسائى «مالِكِ» خوانده شده
است. ساير قرّاء سبعه، آن را «مَلِكِ يوم الدّين» خواندهاند. اگر نمازگزار بخواهد
«ملك» بخواند، آيا لازم است قبل از شروع نماز، نوع قرائت خود را در نماز معلوم
كند؟
جواب: خواندن غير قرائت حفص از عاصم در شرايطى كه
فقط اين قرائت مشهور است اشكال دارد.
سؤال 232- آيا رعايت ادغام نون ساكن و تنوين در حروف
«يرملون»، مثلًا در «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ»، يا «محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» در نماز واجب است؟
جواب: همين اندازه كه عربى صحيح صدق كند كافى است.
سؤال 233- آيا قصد انشا در سوره حمد و ساير اذكار نماز
جايز است؟
جواب: در مورد اذكار و الفاظ نماز و قرائت حمد و
غيره فهم معنا و قصد انشا نه تنها جايز، بلكه بسيار خوب است، و در اينجا توجّه به
چند نكته لازم به نظر مىرسد:
نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 80