responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 79

كافى است به عربى صحيح خوانده شود؟ مثلًا من در نماز ظهر و عصر، كه بايد حمد و سوره آهسته خوانده شود، مشكل دارم. و بايد كمى بلندتر بخوانم، وگرنه نمى‌توانم حروف حلقى را درست تلفّظ كنم. آيا نمازم باطل است؟

جواب: در اين گونه مسائل سخت‌گيرى نكنيد. كافى است طورى بخوانيد كه عربها بگويند صحيح است، و هرگز در قرائت نماز ظهر و عصر، صداى خود را بلند نكنيد؛ و به نظر مى‌رسد گرفتار وسوسه شده‌ايد، كه بايد سعى كنيد آن را ترك نماييد.

سؤال 226- آيا نمازهاى مستحبّى، مثل نماز شب و نافله‌ها را نيز بايد به عربى صحيح خواند؟ زيارتها و دعاها چطور؟

جواب: از جواب بالا معلوم شد.

سؤال 227- نظر به اين كه در كلمه «صراط» هم تلفّظ «س» صحيح است و هم تلفّظ «ص»، اگر كسى قصد هيچ كدام را نكند، آيا هر كدام به زبان آمد صحيح است؟ اگر قصد «س» كرد، و اتّفاقاً «ص» تلفّظ شد، يا بعكس، چه حكمى دارد؟

جواب: تلفّظ «صراط» با «سين» از نظر ما خلاف احتياط است؛ ولى اگر مقلّد كسى باشد كه هر دو را اجازه مى‌دهد، مى‌تواند نيّت مطلق كند كه هر كدام تلفّظ شود همان منظور باشد، در اين صورت اشكالى ندارد.

سؤال 228- برخى از نمازگزاران در كلماتى مانند «يَوْمِ» در «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»، و «تَواصَوْا» در «وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ»، حركت فتحه قبل از واوِ ساكن را، شبيه به ضمّه مى‌خوانند. هم چنين در كلماتى مانند «عَلَيْكَ، عَلَيْنا، عَلَيْكُمْ» حركت فتحه قبل از ياى ساكن را نزديك به كسره، يا به صورت مكسور قرائت مى‌كنند، نماز آنها چه حكمى دارد؟

جواب: عرب در تلفّظهاى معمول، فتحه‌هاى قبل از واو را كمى شبيه به ضمّه، و فتحه‌هاى قبل از ياء را كمى شبيه به كسره ادا مى‌كنند.

سؤال 229- برخى از نمازگزاران، حركت فتحه قبل از حرف ساكن را در موارد زير بيش از مقدار يك حركت (و متعارف عرب زبانان) مى‌كشند: 1- «مغضوب» 2- «أَحَدٌ»

نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 79
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست