responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 38

6- مسكر مايع و انواع الكل‌

سؤال 39- بعضى از مردم در كشور هندوستان به اين اعتقاد كه اگر قلب انسان پاك باشد كافى است، شراب مى‌خورند و مى‌گويند: «خدا در قرآن فرموده خمر حرام است، نه مشروبات الكلى» ما در مقابل اين گونه افراد با چه دلايلى سخن بگوييم؟

جواب: اين افراد به يقين از احكام شرع اسلام و قرآن و سنّت پيامبر (صلى الله عليه و آله) و روايات معصومين (عليهم السلام) بى‌خبرند؛ تمام علماى اسلام، بدون استثنا، معتقدند كه تمام انواع مشروبات الكلى حرام است و هيچ مسلمانى حق ندارد با اين بهانه‌ها و خيالات شيطانى به سراغ يكى از مشروبات الكلى برود، و در احاديث پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) و ساير معصومين (عليهم السلام) تصريح شده كه همه مسكرات يكسانند و در آيات قرآن نيز اشاراتى به اين معنا وجود دارد.

سؤال 40- لطفاً به سؤالات زير پاسخ فرماييد:

الف) آيا از نظر طهارت تفاوتى بين الكل صنعتى و الكل طبّى وجود دارد؟

جواب: تمام الكلهايى كه درجه غلظت آن بالاست و به خاطر غلظت آن قابل شرب نيست، هرچند مواد سمّى در آن نباشد پاك است و فرقى ميان الكل طبّى و صنعتى از اين نظر نيست؛ امّا الكلهايى كه درجه غلظت آنها در حدّى است كه قابل شرب است از نظر طهارت اشكال دارد.

ب) الكل را مى‌توان از تقطير مشروبات الكلى نيز به دست آورد. اين چنين الكلى چه حكمى دارد؟

جواب: آنچه از تقطير مشروبات الكلى به دست مى‌آيد همان حكم را دارد.

ج) اگر ندانيم الكلى از مشروبات الكلى تهيّه شده است يا از طرق ديگر، آيا اين الكل پاك است؟

جواب: با شرايطى كه در بالا گفته شد پاك است.

د) آيا استفاده از الكل براى ضد عفونى كردن محلّ تزريقات، يا ناف بچّه، موجب‌

نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 38
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست