نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 37
خداوند همه
طرفداران حق را ثابتقدم نگهدارد و توفيق دهد.
سؤال 37-
نظر حضرتعالى در مورد عرفانى كه قائل به «طريقت»، «وحدت وجود و موجود»، «حلول»،
«اتّحاد»، «مهدويّت نوعيّه»، «صلح كل»، «ترك عبادت» و «اتيان محرّمات»
[1] مىباشد، چيست؟ با توجّه به اين كه داشتن اين گونه عقايد، مستلزم
انكار ضرورى دين مىباشد، آيا اين گونه افراد در حكم بقيّه كفّارند؟ و اگر كسى
قبلًا در سِلك مسلمانها بوده ولى بعدها در اثر ارتباط با اين فرق، داراى چنين
عقايدى شده باشد و عقايدش را هم براى ديگران اظهار كند، آيا چنين كسى در حكم مرتد
است؟
جواب:
فِرَق صوفيّه عموماً گرفتار انحرافاتى هستند، بعضى بيشتر و بعضى كمتر، كسى كه
عقايد فوق را داشته باشد، مانند «حلول» و «اتّحاد» و «وحدت موجود» (نه وحدت مفهوم
وجود) و «ترك عبادت» و «انكار محرّمات»، به گونهاى كه مستلزم انكار توحيد يا
نبوّت شود در سلك كفّار است و اگر قبلًا مسلمان بوده و سپس به اين عقايد معتقد
شده، مرتد است و تا آنجا كه ممكن است بايد در رفع شبهات آنها از طرق منطقى كوشيد و
اگر ممكن نشد بايد از آنها دورى كرد.
4 و 5- سگ
و خوك
سؤال 38-
آيا حيواناتى كه در علم جانورشناسى جزء خانواده سگ و يا خوك هستند، مانند بعضى از
انواع درندگان، حكم سگ و يا خوك را دارند و بايد از آنها اجتناب كرد؟
جواب:
حكم سگ و خوك را ندارند.
[1]. شرح اين اصطلاحات را در كتاب «جلوه حق»
مطالعه فرماييد.
نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 37