responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 372

تيراندازى با سلسله مراتب جايز است و اگر منتهى به قتل گردد، خون طرف مقابل هدر است (با شرايطى كه در بالا گفته شد).

سؤال 1250- سربازى دو شيشه الكل صنعتى را با خود به پادگان مى‌آورد. ابتدا به انگيزه رفع خطر از الكل صنعتى با وسايلى كه در اختيار داشته‌اند و با همكارى ديگر سربازان آن را تقطير نموده، سپس خودش و چند تن ديگر از سربازان، از آن مايع به قصد مست شدن مى‌نوشند. با توجه به اين كه مصرف الكل صنعتى بسيار خطرناك و مهلك است، يكى از سربازان به دليل مصرف زياد فوت نموده و سايرين نيز دچار تهوع و استفراغ مى‌شوند، آيا سربازى كه الكل را به پادگان آورده، در مقابل خون كسى كه از روى اختيار آن را مصرف كرده، و فوت نموده، مسئوليتى دارد؟

جواب: در صورتى كه مصرف‌كنندگان از خطرات احتمالى آن باخبر بوده‌اند كسى در مقابل خونشان مسئول نيست، ولى اگر آورنده الكل آنها را اغفال كرده باشد كه شرب آن مشكلى ندارد، در اين صورت مسئول است و در فرض اخير، قتل شبه عمد است.

سؤال 1251- سه نفر نظامى در منطقه در سنگرهاى مخروبه مشغول تهيّه وسيله بوده‌اند. نظامى ديگرى با فاصله حدود سيصد متر، چندين تير به طرف آنها شلّيك كرده كه منجر به قتل يكى از آنها شده، قاتل مدّعى است كه من فكر كردم آنها افراد غير نظامى هستند و قصد تير هوايى و ترساندن آنها را داشتم كه منطقه را ترك كنند ولى قصد شليك به آنها را نداشتم البتّه ادّعاى وى مبنى بر اين كه فكر كردم افراد غير نظامى هستند قابل قبول نيست چون كه افراد متعدّدى به وى گفته‌اند نظامى هستند. حال با توجّه به اين كه قاتل افراد را مى‌ديده و به سوى آنها تيراندازى متعدّد كرده، بر فرض اين كه قبول كنيم قصد تيراندازى به افراد يا فرد معيّنى را نداشته، آيا اين قتل عمد است يا خير؟

جواب: مادام كه ثابت نشود تيراندازى به سوى آنها و براى هدف قرار دادن آنها بوده، قتل عمد محسوب نمى‌شود.

نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 372
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست