نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 256
اسلام، عدّه شما شروع شده و اگر شوهر شما از اين امر با خبر بوده و در مدّت
عدّه شما اسلام نياورده، عدّه شما پايان يافته و از آن شوهر جدا شدهايد و نيازى
هم به طلاق نيست.
سؤال 909- زنى كه از زنا باردار شده با زانى يا غير او
ازدواج مىكند آيا احتياج به عدّه دارد؟ و اگر شوهرش او را بعد از ازدواج طلاق دهد
آيا عدّه دارد؟ و در صورتى كه عدّه دارد آيا عدّه او أبعد الأجلين است يا عدّه
اقراء؟
جواب: زنى كه حامل از زناست عدّه ندارد، و جايز است
به عقد زانى يا غير او درآيد و اگر او را طلاق داد عدّه او به اقراء يا سه ماه است
و وضع حمل معيار نيست و امّا در مورد طهر غير مواقعه چون اين شرط در حامل ساقط است
مىتواند او را طلاق دهد، بنابراين اگر عادت ماهانه نمىبيند سه ماه صبر مىكند و
ازدواج مىنمايد.
سؤال 910- فلسفه عدّه زنان مطلّقه چيست؟ و آيا زنان نازا
و يا زنانى كه رحم خود را برداشتهاند از اين قانون مستثنا هستند؟
جواب: مسأله عدّه زنان، فلسفهها متعدّدى دارد و
منحصر به مسأله انعقاد فرزند نيست لذا در تمام مواردى كه شرع گفته است، زن بايد
عدّه نگهدارد هر چند عقيم و نازا باشد، يا رحم خود را برداشته باشد يا فرضاً چند
سال است از شوهر خود جدا زندگى مىكند در تمام اين صورتها بايد عدّه نگهدارد.
سؤال 911- زن مطلقهاى بعد از انقضاى عدّه، متعه مىشود
و بعد از چندى با وساطت بزرگان فاميل بنا مىشود با شوهر اوّل ازدواج كند، به همسر
دوّم مراجعه و چارهجويى مىنمايد او بقيّه مدّت را مىبخشد و دوباره زن را صيغه
مىكند و قبل از دخول فسخ مىنمايد و زن بلافاصله به عقد شوهر اوّل درمىآيد با
اين استدلال كه اين فسخ دوّم قبل از دخول است و غير مدخوله عدّه ندارد، آيا اين
مطلب صحيح است؟
نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 256