responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 256

اسلام، عدّه شما شروع شده و اگر شوهر شما از اين امر با خبر بوده و در مدّت عدّه شما اسلام نياورده، عدّه شما پايان يافته و از آن شوهر جدا شده‌ايد و نيازى هم به طلاق نيست.

سؤال 909- زنى كه از زنا باردار شده با زانى يا غير او ازدواج مى‌كند آيا احتياج به عدّه دارد؟ و اگر شوهرش او را بعد از ازدواج طلاق دهد آيا عدّه دارد؟ و در صورتى كه عدّه دارد آيا عدّه او أبعد الأجلين است يا عدّه اقراء؟

جواب: زنى كه حامل از زناست عدّه ندارد، و جايز است به عقد زانى يا غير او درآيد و اگر او را طلاق داد عدّه او به اقراء يا سه ماه است و وضع حمل معيار نيست و امّا در مورد طهر غير مواقعه چون اين شرط در حامل ساقط است مى‌تواند او را طلاق دهد، بنابراين اگر عادت ماهانه نمى‌بيند سه ماه صبر مى‌كند و ازدواج مى‌نمايد.

سؤال 910- فلسفه عدّه زنان مطلّقه چيست؟ و آيا زنان نازا و يا زنانى كه رحم خود را برداشته‌اند از اين قانون مستثنا هستند؟

جواب: مسأله عدّه زنان، فلسفه‌ها متعدّدى دارد و منحصر به مسأله انعقاد فرزند نيست لذا در تمام مواردى كه شرع گفته است، زن بايد عدّه نگهدارد هر چند عقيم و نازا باشد، يا رحم خود را برداشته باشد يا فرضاً چند سال است از شوهر خود جدا زندگى مى‌كند در تمام اين صورتها بايد عدّه نگهدارد.

سؤال 911- زن مطلقه‌اى بعد از انقضاى عدّه، متعه مى‌شود و بعد از چندى با وساطت بزرگان فاميل بنا مى‌شود با شوهر اوّل ازدواج كند، به همسر دوّم مراجعه و چاره‌جويى مى‌نمايد او بقيّه مدّت را مى‌بخشد و دوباره زن را صيغه مى‌كند و قبل از دخول فسخ مى‌نمايد و زن بلافاصله به عقد شوهر اوّل درمى‌آيد با اين استدلال كه اين فسخ دوّم قبل از دخول است و غير مدخوله عدّه ندارد، آيا اين مطلب صحيح است؟

نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 256
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست