تاكنون
نديديم، فرمود: «نِعَمٌ اسْتَقْبَلَنى جَبْرَئيلُ فَبَشَّرَنى بِبَشاراتٍ مِن
اللَّه عزّ و جَل فَسَجَدْتُ لِلّه شُكراً لِكُّلِ بُشْرى سَجْدَةً؛
آرى جبرئيل به استقبال من آمد و بشارتهايى از سوى خداوند متعال به من داد، من
براى هر بشارتى سجده شكر در پيشگاه خدا بجا آوردم».[1]
از اين حديث
به خوبى استفاده مىشود كه پيشوايان بزرگ تا آنجا كه در توان داشتند براى هر نعمتى
شكرى جداگانه بجا مىآوردند.
5- در حديث
ديگرى از امام صادق عليه السلام دستورى براى شكر جامع و كامل آمده است، (هر چند
شكر جامع و كامل به معنى واقعى كلمه از انسان ساخته نيست،) فرمود:
«اذا اصْبَحتَ وَ امْسَيْتَ فَقُلْ عَشْرَ مَرّات اللَّهُمَّ ما اصْبَحْتَ بى مِنْ
نِعْمَةٍ اوْ عافِيَةٍ مِنْ دِينٍ اوْ دُنْيا فَمِنْكَ وَحْدَكَ لا شَريكَ لَكَ،
لَكَ الْحَمْدُ وَ لَكَ الشُّكْرُ بِها عَلَىَّ يا رَبِّ حَتَّى تَرْضى وَ بَعْدَ
الرِّضا؛ هنگامى كه صبح و شام مىكنى، ده بار اين دعا را بخوان، خداوندا!
آنچه از نعمتها، صبحگاهان بر من ارزانى شده، سلامت دين يا دنيا همه از تو است،
يگانهاى، همتايى ندارى، پيوسته حمد و شكر مخصوص تو است، به خاطر آنچه به من دادى،
تا از من راضى شوى، و حتّى بعد از رضا، تو را حمد و سپاس مىگويم».
بعد امام
عليه السلام فرمود: «هرگاه اين كار را انجام دهى شكر نعمتهايى را
كه در آن روز و شب به تو مىرسد ادا كردهاى».[2]
6-
اميرمؤمنان على عليه السلام در حديث كوتاه و پرمعنايى چنين مىفرمايد:
«شُكُرُ النِّعْمَةِ امانٌ مِنْ تَحْليلِها وَ كَفيلٌ بِتَأيِيدها؛
شكر نعمت مانع زوال نعمت مىشود، و سبب تأييد آن مىگردد».[3]
7- و در حديث
ديگر مىفرمايد: «شَرُّ النَّاسِ مَنْ لا يَشْكُرُ
النِّعْمَةَ وَ لا يَرْعى الْحُرُمَةَ؛ بدترين مردم كسى است كه در
برابر نعمت شكرگزارى نمىكند و رعايت احترام نمىكند».
در زمينه
اهميت شكر و تأثير آن در دوام نعمتها و فزونى آن، آنقدر احاديث وارد شده است كه
ذكر همه آنها در اين مختصر نمىگنجد و آنچه در بالا آمد گوشهاى از آن است.