نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 445
هدايت شويد.
2- كسى كه بعد از آشكار شدن حق با پيامبر مخالفت كند و از راهى جز راه مؤمنان
پيروى كند ما او را به همان راه كه مىرود مىبريم و به دوزخ داخل مىكنيم و
جايگاه بدى دارد.
3- و اگر بخواهند تو را فريب دهند، خدا براى تو كافى است، او همان كسى است كه
تو را با يارى خود و مؤمنان تقويت كرد- و دلهاى آنها را با هم الْفت داد! اگر
تمام آنچه روى زمين است صرف مىكردى كه ميان دلهاى آنان الفت دهى نمىتوانستى! ولى
خداوند در ميان آنها الفت ايجاد كرد! او توانا و حكيم است.
4- خداوند كسانى را دوست مىدارد كه در راه
او پيكار مىكنند گوئى بنايى آهنيناند!
5- ... و در دل كسانى كه از او پيروى كردند رأفت و رحمت قرار داديم و رهبانيتى
را كه ابداع كرده بودند ما بر آنان مقرّر نداشته بوديم گر چه هدفشان جلب خشنودى
خدا بود ولى حق آن رعايت نكردند.
تفسير و جمع بندى
در هر يك از آياتى كه در بالا آمد اشاره خاص و ويژهاى به اهميت مسأله اجتماع
و توجه به وحدت و اتحاد شده است، در نخستين آيه بعد از آنكه دعوت به اعتصام به حبل
اللَّه و عدم تفرقه شده است مىفرمايد: و همگى به ريسمان خدا (قرآن و اسلام و
هرگونه وسيله وحدت) چنگ بزنيد، و پراكنده نشويد و به ياد بياوريد نعمت (بزرگ) خدا
را بر خود كه چگونه دشمن يكديگر بوديد و او در ميان دلهاى شما الفت ايجاد كرد و
به بركت نعمت او برادر هم شديد (وَ
اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لَا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَةَ
اللَّهِ عَلَيْكُمْ اذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَالَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ
فَاصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ اخْواناً).
در اين كه منظور از حبل اللَّه در آيه فوق چيست؟ مفسران تفسيرهاى گوناگونى
دارند، در بعضى از روايات آمده است كه منظور از حبل اللَّه قرآن مجيد است كه همه
بايد به عنوان نقطه وحدت به آن چنگ زنند، و در بعضى از روايات آمده منظور خاندان
پيامبر صلى الله عليه و آله است، و معلوم است كه همه اينها به يك حقيقت باز
مىگردد،
نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 445