نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 317
نيز بر دو قسم است يا موجب فساد است يا موجب صلاح، امام عليه السلام آن دو را
از هم جدا كرده و آنچه موجب صلاح است قسم سومى شمرده است.
***
از مجموع احاديث فوق به خوبى روشن
مىشود كه در ميان اعمال خير كمتر عملى به اهميت اصلاح ذات البين است، تا آنجا كه
ملائكه بر شخص اصلاح كننده درود مىفرستند، و عمل او برتر از نماز و روزه است، و
كار او همچون جهاد فىسبيلاللّه است.
بديهى است اصلاح ذات البين تنها در سطح فرد يا افراد اثر نمىگذارد بلكه سبب
انسجام اقشار مختلف جامعه و تحكيم پيوندهاى محبت در ميان آنها مىشود.
و اين اتحاد و انسجام سبب پيروزى و عزّت و اقتدار جامعه اسلامى است.
طرق اصلاح ذات البين
اصلاح در ميان مردم يا گروهها و طوايف غالباً كار پيچيدهاى است مخصوصاً اگر
كينهها و دشمنىها ريشه دار و كهنه باشد، به همين دليل براى رسيدن به آن گاهى
بايد راه طولانى پيمود واز نكات و دقايقى بهره گرفت، و با روانشناسى و روانكاوى
آشنا بود و به يقين رعايت اصول ذيل، براى رسيدن به اين مقصود مفيد و مؤثر است:
1- پيدا كردن ريشههاى اختلاف و نفاق- چرا كه تا انسان ريشهها را نشناسد
درمان نتيجهها مشكل است، و اگر اختلافات ريشهيابى شود و انسان به سراغ نابودكردن
ريشههاى اختلاف برود زودتر موفق خواهد شد.
2- شتابزدگى اصلاح ذات البين در بسيارى از مواقع، نتيجه معكوس دارد به خصوص
اگر اختلافات عميق و ريشه دار باشد، در اين گونه موارد بايد جهات اختلاف را بررسى
كرد و گاه تحت شماره روى كاغذ آورد، سپس به حل يك يك آنها پرداخت، و به هر يك از
دو طرف امتيازى داده شود، و تعادلى برقرار گردد، و كار به اصلاح بيانجامد.
نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 317