نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 277
در نهمين آيه سخن از عنوان مراء كه چيزى شبيه به جدال است در ميان آمده
مىفرمايد «آگاه باشيد كسانى كه درباره قيامت به ستيزه جويى (و ترديد و انكار)
برمىخيزند، در گمراهى (عميق و) دورى قرار دارند». (الا انَّ الَّذِينَ يُمارُونَ فِى السَّاعَةِ لَفِى
ضَلالٍ بَعِيدٍ).
روشن است كه هدايت فرع بر آن است كه انسان حقجو و حق طلب باشد و حق را نزد هر
كس و هر جا ببيند با آغوش باز پذيرا شود، و هرگاه تعصبها و لجاجتها و كبر و غرور
مانع از تسليم حق در برابر ناحق گردد انسان به گمراهى كشيده مىشود آن هم گمراهى
عميق و خطرناكى.
فرق ميان جدال و مراء و جهات مشترك اين دو را بعداً خواهيم گفت.
***
در دهمين و آخرين آيه، سخن از قوم
لجوج لوط است، كه هر قدر اين پيامبر بزرگ به آنها هشدار داد و آنها را از عذاب
الهى بيم داد، و جدى و قطعى بودن مجازات را به آنها گوشزد كرد، آنها نپذيرفتند، و
به مجادله و ستيزه جويى در برابر او برخاستند، مىفرمايد «لوط آنها را از مجازات
(عظيم ما) آگاه ساخته بود، ولى آنها اصرار بر مجادله و القاء شك و شبهه داشتند». (وَلَقَدْ انْذَرَهُمْ بَطْشَتَنا فَتمارَوْا
بِالنُّذُرِ).
و همين امر سبب شد كه قوم لوط در حجابى از غفلت و بى خبرى فرو روند تا زمانى
كه فرمان الهى صادر شد، و شهرهاى آنها بر اثر زلزلههاى شديد زير و رو گشت و
بارانى از سنگهاى آسمانى بر ويرانهها و جسدهاى بى جان آنها باريد. آرى اين است
نتيجه جدال و مراء در برابر حق.
***
اين آيات به خوبى خطرات اين دو رذيله
اخلاقى را نشان مىدهد و بازگو مىكند كه چگونه انسان بر اثر جدال از هدايت باز
مىماند و به ولايت شيطان تن در مىدهد، و در ضلال بعيد و انواع عذابهاى الهى
غوطه ور مىشود.
***
نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 277