نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 226
در هفتمين و آخرين آيه مورد بحث كه همان آيه معروف مباهله است سخن از شاخه
ديگرى از دروغ يعنى دروغ بستن به پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله است، كه
لعنت خدا را نصيب دروغ گويان كرده است، مىفرمايد: «هرگاه بعد از علم و دانشى كه
(درباره مسيح) به تو رسيده (باز) كسانى با تو به مهاجّه و ستيز بر مىخيزند به
آنها بگو بياييد ما فرزندان خود را دعوت مىكنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان
خويش را دعوت مىنماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت مىكنيم شما هم
از نفوس خود، آنگاه مباهله مىكنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار مىدهيم». (فَمَنْ حاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جائَكَ مِنَ
الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوا نَدْعُ أَبْنائَنا وَ أَبْنائَكُمْ وَ نِسآئَنا وَ
نِسائَكُمْ وَ انْفُسَنا وَ انْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ
اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ).
مباهله در اصل از ماده بهل (بر وزن سهل) به معنى رها كردن است و حتى در
تعبيرات فارسى خود نيز اين جمله را به كار مىبريم كه فلان كس را بِهِل كردهاند
يعنى به حال خود رها نمودهاند. و در تفسيرهاى مذهبى مباهله به معنى آن است كه دو
گروه بر سر يك امر مذهبى در برابر هم قرار گيرند، و هر كدام درباره ديگرى نفرين
كند، نفرين هر كدام مؤثر واقع شد دليل حقانيت او است، همان گونه كه در صدر اسلام
در ميان پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و مسيحيان نجران واقع شد، و هنگامى كه
پيامبر صلى الله عليه و آله به همراه اهل بيتش (على و فاطمه زهرا و حسن و حسين
عليهم السلام) به ميعادگاه براى مباهله آمد، و آثار اجابت دعا را در چهره آنان
ديدند، مسيحيان نجران عقب نشينى كردند و با پيغمبر اكرم از در مصالحه در آمدند كه
بحث آن را به طور مشروح در تفسير نمونه ذيل همين آيه آوردهايم و اينجا نياز به
شرح آن نيست.
منظور اين است كه تعبير
«فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ؛ لعنت خدا را بر دروغگويان قرار مىدهيم» تعبير فوق العادهاى است كه عظمت گناه دروغ را بازگو مىكند.
***
نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 226