ممكن است اين مسئله براى بسيارى از مردم، مورد شك و ترديد واقع شود كه آيا
واقعاً در صف غافلانند يا نه؟ پس لازم است تا پويندگان راه خدا و سالكان سبيل الى
اللَّه، در هر مرحله خود را بيازمايند تا مبادا در صف «غافلان» باشند؛ لذا بايد به علائم و نشانههاى «غفلت» توجه كنيم تا
ناخواسته در دام آن گرفتار نشويم.
خوشبختانه در روايات اسلامى، علايم و نشانههاى فراوانى براى غافلان ذكر شده
است كه به چند نمونه اشاره مىكنيم:
1- در حديث مشروحى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، در پاسخ «شمعون بن لاوى»- يكى از
مسيحيان معروف زمان خود- آمده است، هنگامى كه شمعون از علائم غافلان از حضرتش سؤال
كرد، ايشان در جواب فرمودند: «امَّا
عَلامَةُ الغَافِلِ فَارْبَعَةٌ الْعَمى وَ السَّهْو وَ اللَّهْو وَ
النِّسْيَانْ؛ نشانههاى غافل چهار چيز است: نابينايى (و
بستن چشم بر روى حقايق) و سهو و لهو و نسيان (به گونهاى كه گرفتار فراموشكارى و
سردرگمى به شهوات و عدم توجه به سرنوشت آينده خويش مىشود». [2]
همين مضمون در اندرزهاى لقمان حكيم به فرزندش ديده مىشود آنجا كه مىگويد:
«فرزندم هر چيزى نشانهاى دارد كه با
آن شناخته مىشود ... و غافل سه نشانه دارد: سهو و لهو و نسيان». [3]
تفاوت سهو و نسيان در اين است كه نسيان به معنى فراموش كردن چيزى است كه قبلًا
مىدانست، ولى سهو به معنى عدم توجه به امورى است كه بايد به آن توجه كند.
2- يكى ديگر از نشانههاى «غفلت» همنشينى با فاسدان و مفسدان و دورى از مجالس عبادت است.
امام حسن مجتبى عليه السلام مىفرمايد:
«الْغَفْلَةُ تَرَكُكَ الْمَسْجَدوَ