نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 143
باز شاهد اين سخن، كلام نورانى ديگرى از اميرمؤمنان على عليه السلام است كه
فرمود:
«الْحَسُودُ كَثِيرُ الحَسَرَاتِ، وَ
مُتَضَاعَفُ السَيِّئَاتِ؛ حسود بسيار
حسرت و اندوه دارد و گناهانش پيوسته افزوده مىشود»! [1]
هفتمين بدبختى حسود اين است كه پيش از آنكه به
«محسود» زيان برساند به خودش ضرر مىزند، چرا كه قبل از هر چيز خودش را گرفتار
ناراحتى روح و جسم و عذاب دنيا و عقبى مىسازد.
در احاديث اسلامى به اين حقيقت اشاره شده، امام صادق عليه السلام در حديثى
مىفرمايد:
«الْحَاسِدُ مُضِرٌّ بِنَفْسِهِ
قَبْلَ انْ يَضُرَّ بِالَمحْسُودِ، كَابْلِيسِ اورِثَ بِحَسَدِهِ بِنَفْسِهِ
اللَّعْنَةُ، وَ لِآدَمَ عليه السلام الْاجْتِبَاءُ وَ الْهُدَى ...؛ حسود پيش از آنچه مىتواند به «محسود» ضرر برساند به
خويشتن زيان مىرساند، مانند ابليس كه با حسدش لعنت براى خود آفريد و براى آدم
برگزيدگى و هدايت». [2]
***
5- مراتب حسد
بزرگان علم اخلاق براى «حسد» مراحل مختلفى ذكر كردهاند از جمله دو مرحله كاملًا متمايز
زير:
1- وجود حسد در درون دل و در اعماق روح، به گونهاى كه انسان آن را كنترل كند
و اثرش در گفتار و رفتار او ظاهر نگردد.
2- وجود حسد در درون به گونهاى كه از كنترل او خارج شود و با سخنان و اعمال
شيطانى بروز كند و براى انتقامگيرى از محسود و زوال نعمت او تلاش كند.
از بعضى روايات استفاده مىشود كه همه (يا غالب) مردم رگههاى حسد در درون
جانشان وجود دارد، ولى تا آن را در گفتار و رفتار خود ظاهر نكنند، گناهى بر آنان
نوشته نمىشود!
از جمله در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده كه فرمود: «ثَلَاثٌ لَايَنْجُو مِنْهُنَّ احَدٌ:
[1]-/ تصنيف غررالحكم، صفحه 301؛ شرح
غررالحكم، 1520