كسى كه مخلوق را بشناسد خالق را مىشناسد، و كسى كه رزق را بشناسد رازق را
مىشناسد، و كسى كه خود را بشناسد پروردگارش را مىشناسد.» [1]
به هر حال مضمون اين حديث در چند جاى از بحارالانوار از پيامبر اكرم صلى الله
عليه و آله يا ساير معصومين عليهم السلام يا ادريس پيامبر عليه السلام نقل شده است
و همچنين از امام علىّ بن ابى طالب عليه السلام در غرر الحكم. [2]
علّامه طباطبايى در تفسير الميزان بعد از ذكر اين حديث شريف مىفرمايد: «شيعه
و سنّى اين حديث را از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل كردهاند و اين يك
حديث مشهور است. [3]
***
تفسيرهاى هفتگانه براى حديث مَنْ
عَرَفَ نَفْسَهُ
براى اين حديث شريف، تفسيرهاى گوناگونى گفته شده يا مىتوان گفت، از جمله:
1- اين حديث در حقيقت اشاره به «برهان نظم» است، يعنى هركس شگفتيهاى ساختمان روح و جسم خود را بداند و
به اسرار و نظامات پيچيده و حيرت انگيز اين اعجوبه خلقت پى برد، راهى به خدا به
روى او گشوده مىشود؛ زيرا اين نظم عجيب و
[1]. بحار الانوار، جلد 92، صفحه 456-
در جلد 58 بحار، صفحه 99، و جلد 66، صفحه 293، اين حديث به عنوان كلام معصوم عليه
السلام و در جلد 2، صفحه 32 از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده است