نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 313
مىتوان به اعماق درون او پى برد؛ و بعكس سخنان و كلمات هر كس در روح و جان او
اثر مىگذارد و تدريجاً آن را به رنگ خود در مىآورد و به اين ترتيب اين دو در
يكديگر تأثير متقابل دارند.
از ميان آيات قرآن مجيد، آيه 30 سوره محمّد صلى الله عليه و آله گواه بر اين
است كه ميان زبان و فكر و اخلاق، رابطه خاصّى است به گونهاى كه با توجّه به
كلماتى كه بر زبان جارى مىشود مىتوان اعماق ضمير انسان را كاوش كرد، وبا استفاده
از همين رابطه از قديمترين ايّام و بويژه امروز، براى پى بردن به نيّات، افكار و
اسرار درون اشخاص از بازجويىهاى ماهرانه و حساب شده استفاده كرده و مىكنند.
اگر بخواهيم آنها را به تو نشان مىدهيم، تا آنها را با قيافههايشان بشناسى
(ولى اين كار لزومى ندارد) تو مىتوانى آنها را از سخنانشان بشناسى، و خداوند اعمال
همه شما را مىداند.»
به گفته «راغب» در «مفردات»، «لحن» به معنى منحرف ساختن سخن از قواعد و سنن
خاصّ آن است؛ يا اعرابِ غلطى به آن بدهند و يا از صورت صراحت به كنايه و اشاره
بكشانند، و منظور از «لحن القول» در آيه شريفه همين معنى اخير است، يعنى از
كنايهها و تعبيرات دو پهلو يا موذيانه منافقان مىتوانى آنها را بشناسى و به
اسرار درون آنها پى ببرى!
منظور از لحن قول كينه و عداوت علىّ بن ابيطالب عليه السلام است (يعنى يكى از
مصداقهاى روشن آن، ابراز و دشمنى با آن حضرت مىباشد.) و ما منافقان را در عصر
پيامبر صلى الله عليه و آله از كينه توزى آنها با على عليه السلام مىشناختيم.» [1]
[1]. مجمع البيان، جلد 9، صفحه 106،
ذيل آيه مورد بحث- مضمون اين حديث را بسيارى از معاريف اهل سنّت در كتابهاى خود
نقل كردهاند از جمله «احمد حنبل» در كتاب «فضائل» و «ابن عبدالبرّ» در «استيعاب»،
و «ذهبى» در «تاريخ اوّل الاسلام» و «ابن اثير» در «جامع الاصول» و غير آنها
نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 313