درست است كه در اين آيه تحسين يا مذّمتى از سكوت نيست، ولى همين اندازه كه
آنرا بهعنوان يك آيت الهى براى «زكريّا» قرار داد دليل بر اين است كه ارزشالهى
دارد.
همين معنى در سوره آل عمران، آيه 41 نيز آمده است كه «زكريّا» پس از شنيدن اين
مژده بزرگ (مژده صاحب فرزند شدن، آن هم فرزند صالح و بسيار برجستهاى همچون يحيى
عليه السلام) تقاضاى آيت و نشانهاى از پروردگارش كرد، در پاسخ به او فرمود: آيت و
نشانه تو آن است كه سه روز جز با اشاره و رمز با مردم سخن نخواهى گفت
بعضى از مفسّران احتمال دادهاند كه خود دارى زكريّا از سخن گفتن با مردم جنبه
اختيارى داشته نه اين كه زبان او بىاختيار جز با ذكر خدا باز نمىشده؛ و به تعبير
ديگر، او مأمور به روزه سكوت در آن سه روز بود.
«فخر رازى» اين قول را از «ابومسلم»
نقل مىكند و آن را تفسير زيبا و معقولى مىشمرد، ولى اين تفسير با محتواى آيه
چندان سازگار نيست؛ زيرا زكريّا در خواست آيه و نشانهاى براى آن بشارت الهى كرده
بود و سكوت اختيارى نمىتواند دليل بر اين معنى باشد جز با تكلّف.
به هر حال، اين گفتگوها درباره تفسير آيه در آنچه ما به دنبال آن هستيم يعنى
ارزش سكوت از نظر قرآن تأثير چندانى ندارد؛ زيرا از آيات بالا بخوبى استفاده
مىشود كه سكوت يك ارزش والا داشته كه به عنوان يك آيت الهى ارائه شده است.
***
سكوت در روايات اسلامى
اهمّيّت «صَمْت» (سكوت) در روايات اسلامى بازتاب بسيار گستردهاى دارد، و
نكتههاى دقيق و ظريفى درباره آن بيان شده، و آثار و ثمرات آن با تعبيرات جالبى
نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 301