نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 227
ما فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ؛
و آنها كه وقتى مرتكب عمل زشتى شوند يا به خود ستم كنند، به ياد خدا مىافتند،
و بر گناه اصرار نمىورزند با اين كه مىدانند.»
در اين جا نيز با توجّه به اين كه ظلم و ستم، هرگونه گناهى را شامل مىشود،
چرا كه بعضىاز گناهان ستم بر ديگران است و بعضى ظلم به خويشتن، و در اين آيه نسبت
به همه آنهاوعده پذيرش توبهداده شدهاست، عموميّتتوبه نسبت به تمام گناهان اثبات
مىشود.
5- در آيه ديگرى (آيه 31 سوره نور) همه مؤمنان را مخاطب قرار داده مىفرمايد:
اى مؤمنان همگى به سوى خدا باز گرديد تا رستگار شويد.»
واژه جميعاً دليل بر اين است كه هر گناهكارى دعوت به توبه شده است، و اگر توبه
داراى شمول و عموم نباشد، چنين دعوتى صحيح نيست.
اين نكته قابل دقّت است كه در آيات بالا در بعضى از موارد روى مسأله اسراف
تكيه شده و در مورد ديگر ظلم، و در مورد ديگر عمل سوء، و وعده آمرزش همه اين
عناوين بطور گسترده، در صورت توبه داده شده است؛ بنابراين، هر عمل سوء و هر ظلم و
ستم و هر اسرافى بر خويشتن از انسان سر بزند و توبه كند، خداوند توبه او را
مىپذيرد.
در اين باره روايات زيادى در كتب شيعه و اهل سنّت نقل شده كه درهاى توبه تا
آخرين لحظات عمر، مادام كه انسان مرگ را با چشم خود نبيند باز است.
اين روايات را مىتوانيد در كتابهاى: بحار الانوار [1] و اصول كافى [2] و درّ المنثور [3] و كنز العمّال [4] و تفسير فخر رازى [5] و تفسير قرطبى [6] و تفسير روح البيان [7] و تفسير روح المعانى [8] و كتب ديگر مطالعه فرماييد، و شايد بتوان گفت
اين حديث از احاديث متواتر است.