جواب: اگر ضرورت فردى يا اجتماعى نباشد جايز نيست، و
در صورت ضرورت (به تشخيص اطبّاى مورد وثوق) جايز است.
سؤال 903- آيا مرد مىتواند به زن دائمى خود بگويد:
«نبايد بچّه دار شوى»؟
جواب: زن را نمىتوان مجبور كرد كه مثلا لولههاى
خود را ببندد، حتّى نمىتوان او را مجبور كرد كه به وسيله قرص و مانند آن جلوگيرى
كند؛ ولى مرد مىتواند با خوردن دارو، يا استفاده از آمپول، يا مانند آن، موقّتاً
از انعقاد نطفه جلوگيرى كند.
سؤال 904- بستن لولههاى «تخمك بر» در زنان (توبكتومى)،
كه اكثراً موجب عقيمى دائم مىگردد، چه حكمى دارد؟
جواب: اگر موجب عقيم شدن دائم است اشكال دارد.
سؤال 905- كلًّا بستن لولههاى رحم از نظر شرع مقدّس
اسلام در بيماريهاى مختلف چه حكمى دارد؟
جواب: هرگاه قابل بازگشت نباشد جايز نيست، و در صورت
قابل بازگشت بودن جايز است (مشروط بر اين كه موجب لمس و نظر حرام نشود؛ ولى در
موارد ضرورى جايز است).
سؤال 906- آيا استفاده از «I U D»،
كه اثر آن جلوگيرى از لانهگزينى نطفه بسته شده است، جواز شرعى دارد؟
جواب: هرگاه موجب لمس و نظر حرام نشود مانعى ندارد؛
مگر اين كه ضرورت فردى يا اجتماعى ايجاب كند.
سؤال 907- آيا زن مىتواند بدون اجازه شوهر اقدام به
بستن لولههايش بنمايد؟
جواب: اگر ضرورتى نباشد جايز نيست.
سؤال 908- در مواردى كه حاصل حاملگى جنينهاى داراى نقص
در خلقت، يا بيمارى ژنتيكى است، آيا زن مىتواند با بستن لولههاى خود از حاملگى
بعدى جلوگيرى كند؟
جواب: هرگاه خوف ضرر و خطر قابل ملاحظهاى، هر چند
نسبت به بچّه وجود داشته باشد، جايز است.
سؤال 909- در صورتى كه بستن لولههاى زن يا مرد اجازه
داده شود، حقّ تقدّم با كدام