معلومات طبّى آنها ناقص شود، و براى مداواى بيماران مشكلى ايجاد شود، نگاه
كردن جايز است.
سؤال 898- نگاه به جسد غير همجنس، مسلمان يا غير مسلمان،
در مقام آموزش پزشكى براى معاينه، كالبد شكافى، تشريح، پيوند و قطع اعضا چه حكمى
دارد؟
جواب: تنها در صورت ضرورت جايز است.
سؤال 899- نگاه كردن به عكسهاى عريان موجود در كتابهاى
پزشكى، كه آموزش آن براى دانشجويان دختر ضرورى است، و در عين حال خوف وقوع در گناه
مىرود، چه حكمى دارد؟
جواب: بدون قصد لذّت و ريبه اشكالى ندارد، و هرگاه
چنين حالتى خود به خود حاصل شود، تنها در موارد ضرورت و به مقدار ضرورت نگاه كنند.
سؤال 900- افعال و مشاغلى وجود دارد كه مستلزم نظر و لمس
بدن غير همجنس مىباشد، مثل دندان پزشكى، زايمان، جرّاحى و مانند آن، در اين گونه
موارد تكليف چيست؟ آيا فرقى بين حال ضرورت و غير آن هست؟ ملاك ضرورت چيست؟
جواب: اين گونه امور فقط در صورت ضرورت جايز است، و
معيار ضرورت تشخيص عرف عام و صالح است.
جلوگيرى از انعقاد نطفه
سؤال 901- جلوگيرى از انعقاد نطفه، شرعاً چه حكمى دارد؟
جواب: براى جلوگيرى از انعقاد نطفه هر وسيلهاى كه
بىضرر، باشد و باعث نقص مرد يا زن نشود، (مثل اين كه مرد يا زن براى هميشه از
قابليّت توليد مثل بيفتد) مجاز است؛ ولى اگر مستلزم نظر يا لمس حرام باشد جايز
نيست، مگر در موقع ضرورت؛ مثل اين كه به تشخيص اهل خبره كنترل جمعيّت ضرورت داشته
باشد.
سؤال 902- خانمى براى جلوگيرى از باردارى مىخواهد
دستگاه بگذارد، و براى اين كار دكتر زن بايد به عورت او نگاه نموده، و آن را لمس
كند. با توجّه به اين دو نكته غير مجاز، و اين كه جلوگيرى از باردارى معالجه نيست،
آيا اين كار جايز است؟