responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام بانوان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 212

كسانى كه به واسطه شير خوردن با او محرم مى‌شوند با او ازدواج نكنند، و نگاه محرمانه نيز به او ننمايند.

9. دو سال كودك تمام نشده باشد، بنابراين بعد از تمام شدن دو سال اگر به او شير دهند به كسى محرم نمى‌شود؛ حتّى اگر پيش از تمام شدن دو سال چهارده مرتبه، و بعد از آن يك مرتبه شير بخورد با كسى محرم نمى‌شود، ولى اگر از موقع زاييدن زن بيش از دو سال گذشته باشد و شير او باقى باشد و بچّه‌اى را شير دهد، احتياط واجب آن است كه با زنانى كه به واسطه شير خوردن با او محرم مى‌شوند ازدواج نكند، و نگاه محرمانه هم ننمايد.

مسأله 781- همانطور كه در مسأله سابق گفته شد، اگر كودكى يك شبانه روز شير زنى را بخورد باعث محرميّت مى‌شود، ولى بايد در بين يك شبانه روز غذا يا شير زن ديگرى را نخورد؛ مگر اين كه غذا بقدرى كم باشد كه به حساب نيايد. همچنين در بين پانزده مرتبه شير خوردن، نبايد شير زن ديگرى بخورد، و در هر مرتبه بايد بقدرى بخورد كه سير شود. و بنابر احتياط دو دفعه بطور ناقص، نه دو دفعه حساب مى‌شود و نه يك‌دفعه.

مسأله 782- هرگاه زنى از شير مربوط به يك شوهر چندين بچّه را شير دهد، همه آنان به يكديگر و به شوهر و زنى كه آنان را شير داده محرم مى‌شوند. و نيز هرگاه كسى داراى چند همسر است، هر كدام از آنان بچّه‌اى را شير كامل دهد، آن بچّه‌ها به يكديگر و به آن مرد و به همه آن زنان محرم مى‌شوند.

مسأله 783- هرگاه زنى از شير مربوط به يك شوهر، پسر و دخترى را شير كامل دهد، آنها به هم محرم مى‌شوند، ولى خواهر و برادر آنها به يكديگر محرم نمى‌شوند.

مسأله 784- اگر زنى برادر كسى را شير دهد به او محرم نمى‌شود، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه با او ازدواج نكند.

مسأله 785- مرد نمى‌تواند با دو خواهر، اگر چه رضاعى باشند، ازدواج كند. و اگر دو زن را عقد كند بعد بفهمد خواهر بوده‌اند، عقد اوّلى صحيح و دومى باطل است. و اگر عقد در يك زمان بوده هر دو باطل است.

مسأله 786- اگر زن از شير مربوط به شوهر خود كسانى را كه در زير گفته مى‌شود شير

نام کتاب : احكام بانوان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 212
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست