جواب: ظاهر اين است كه در مهر المثل حدّ معينى نيست،
و الّا مهر المثل صدق نمىكند، و رواياتى كه خلاف آن را بگويد ظاهراً معمول بهاى
اصحاب نيست.
سؤال 604- مرسوم است كه در موقع ازدواج و در زمان عقد
مهريّه را دو قسمت مىكنند؛ يك قسمت را به عنوان كمك به تهيّه جهيزيّه اخذ
مىكنند، و مابقى در ذمّه زوج مىماند. لكن در تمام دادگاهها با استناد به ماده
1085 قانون مدنى كه مىگويد: «زن مىتواند تا مهر به او تسليم نشده از ايفاى
وظايفى كه در مقابل شوهر دارد امتناع كند، مشروط بر اين كه مهر او حالّ باشد. و
اين امتناع مُسقط حقّ نفقه نخواهد شد» تمسّك كرده، تمام مهريّهها را حالّ (نقد)
حساب مىكنند. نظر حضرتعالى در اين مورد چيست؟
جواب: مهريّه در صورتى كه قيد و شرطى نداشته باشد،
حالّ است؛ ولى گاه قرائنى وجود دارد كه مهريّه نسيه است. مثلا مهريّه سنگين است، و
مىدانيم شوهر يك جوان كارگر، يا يك جوان دانشجوست، و چيزى ندارد كه فوراً بدهد.
در اين گونه موارد مهريّه حال نيست، و زوجه نمىتواند آن را مطالبه كند. همچنين
اگر مهريّه را دو بخش كنند، نقد و نسيه، در اينجا تنها مىتواند نقد را مطالبه
كند.
سؤال 605- دخترى، با جانبازى كه قادر بر نزديكى نيست،
ازدواج مىكند. يك هفته پس از تلقيح، كارشان به طلاق مىكشد؛ در اين مورد لطفاً به
سؤالات زير پاسخ دهيد:
1- مهريّه دختر نصف است، يا تمام؟
جواب: در صورتى كه تلقيح بوسيله شوهر انجام نشده
باشد، مهريّه كامل نمىشود.
2- آيا براى ازدواج مجدّد، بازهم اجازه پدر لازم است؟