نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 76
است و جز اين
نيست» مىباشد؛ بنابراين، ولى و سرپرست شما مؤمنان، فقط سه دستهاى هستند كه در
آيه شريفه آمده است و غير از اين سه، هيچ كس ولىّ مؤمنان محسوب نمىشود؛ سه دسته
مذكور عبارتند از:
1- خداوند 2-
رسول خدا صلى الله عليه و آله 3- «الَّذِينَ آمَنُوا*؛
آنها كه ايمان آوردهاند» البتّه نه تمام مؤمنان؛ بلكه بعضى از آنها طبق شرائطى كه
در ادامه آيه آمده است.
«الَّذِينَ يُقِيمُونَ
الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»-
گروه سوم از اولياء مؤمنان، مؤمنان هستند، امّا نه همه مؤمنان؛ بلكه مؤمنانى كه
اوّلًا اقامه نماز مىكنند و علاوه بر اقامه نماز، زكات مىپردازند و ثالثاً زكات
را در حال ركوع نماز به مستحقّ آن مىدهند.
نتيجه اين
كه، ولى و سرپرست شما مؤمنان فقط سه دسته هستند:
1- خداوند 2-
پيامبر صلى الله عليه و آله 3- آنها كه ايمان آوردهاند و نماز را برپا مىدارند و
در حال ركوع زكات مىدهند.
سؤال:
«الَّذِينَ آمَنُوا» در اين آيه كيست؟ و «ولى» به چه معناست؟
آيه شريفه
فوق از دو جهت ابهام دارد؛ نخست اين كه منظور از «ولى» در اين آيه چيست؟ چون
مىدانيم كه «ولى» معانى مختلفى دارد، بدين جهت بايد مشخّص كنيم كه معناى آن در
اينجا چيست؟
ديگر اين كه
مراد از الَّذِينَ آمَنُوا» با آن قيود سهگانه چه كسى
مىباشد؟ آيا شخص خاصّى منظور آيه است، يا هر كسى كه داراى اين اوصاف سهگانه گردد
مشمول آيه است؟
پاسخ:
براى روشن شدن جواب اين سؤالات از همان دوراهى كه در آيات قبل بهره گرفتيم، استفاده
مىكنيم و سپس پاسخ برخى سؤالات ديگر و بهانهجوئيهاى افراد متعصّب- كه تعصّب مانع
از فهم حق و حقيقت براى آنها گشته است- را بيان خواهيم كرد.
نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 76