نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 59
اعترافى
جالب از فخر رازى
فخر رازى،
مفسّر معروف و زبر دست اهل سنّت، مىگويد:
قال اصحاب
الآثار انّه لمّا نزلت هذه الآية على النّبى صلى الله عليه و آله لم يعمر بعد
نزولها الّا احداً و ثمانين يوماً او اثنين و ثمانين يوماً و لم يحصل فى الشّريعة
بعدها زيادة و لا نسخ و لا تبديل البتّة
مورّخان و
محدّثان اتّفاق نظر دارند كه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله پس از نزول اين آيه
شريفه بيش از 81 يا 82 روز عمر نكرد (حتّى سه ماه هم طول نكشيد) و در اين مدّت
(كمتر از سه ماه) چيزى بر احكام اسلام افزوده نشد و چيزى از احكام نيز نسخ (و
كاسته) نشد [1] و قانونگذارى پايان يافت.
[2]
طبق گفته فخر
رازى آيه شريفه فوق هشتاد و يك، يا هشتاد و دو روز، قبل از رحلت اسفبار پيامبر
رحمت صلى الله عليه و آله نازل شده است. با توجّه به اين سخن مىتوان محاسبه
مىكرد كه روز نزول آيه شريفه فوق چه زمانى بوده است. براى روشن شدن اين مطلب لازم
است تاريخ رحلت آن حضرت را بدانيم، اهل سنّت معتقدند كه پيامبر اسلام صلى الله
عليه و آله در روز دوازدهم ربيع الاوّل به دنيا آمده است و اتّفاقاً در روز
[1] اين روزها، از سوى ناآگاهان و مغرضان شبهات
مختلفى مطرح مىشود؛ يكى از اين شبهات اين است كه اسلام محدود به آنچه دارد نيست و
بايد با تفكّر و تعقّل، مطالب ديگرى به قوانين و دستورات اسلام اضافه كرد، و اگر
پيامبر صلى الله عليه و آله بيشتر عمر مىكردند قوانين ديگرى در قالب وحى بر آن
حضرت نازل مىشد؛ نتيجه اين كه، اسلام دين كاملى نيست؛ بايد آن را كامل كرد!
پاسخ: از
آنچه در كلام فخر رازى آمد، پاسخ اين شبهه روشن مىشود؛ زيرا اگر چنين بود بايد در
مدّت هشتاد و چند روزى كه پيامبر صلى الله عليه و آله پس از نزول آيه إكمال زنده
بود آيات و قوانينى بر آن حضرت نازل مىشد. بنابراين، از اين كه در اين مدّت قانون
خاصّى نازل نشد نتيجه مىگيريم كه آنچه بايد گفته مىشد، گفته شد و اگر پيامبر
سالهاى ديگرى هم پس از آن مىزيست چيزى بر قوانين اسلام اضافه نمىشد.
در اينجا
بايد تأسّف خود را اعلام نمائيم كه چرا كسانى كه با مدارك و منابع اسلامى آشنايى
ندارند ناآگاهانه اظهار نظر مىكنند؟! چرا در همه جا تخصّص را قبول دارند و اظهار
نظر در آن مسائل را فقط حقّ متخصّصين آن مسائل مىدانند، ولى در مسائل دينى هر كس
به خود جرأت اظهار نظر مىدهد؟!