نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 462
7. امام على عليه السلام و علم حقيقت (علم باطن)
دكتر أبو الوفاء غنيمى تفتازانى، استاد دانشگاه قاهره و شيخ طريقت، در مقدّمه
خود بر كتاب «وسائل الشّيعه» مىنويسد: «مشايخ و اصحاب طريقت؛ مانند رفاعى، بدوى، دسوقى و گيلانى از اجلّه
علماى اهل سنّت، در اسناد طريقت خود به ائمّه اهل بيت و از طريق آنها به امام على
عليه السلام و از او به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم استناد مىكنند. زيرا
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند: «انا
مدينة العلم و علىّ بابها»[1] و اين نزد عرفا خصوصيّتى در علم حقيقت، علم مكاشفه و علم
باطن است كه بجز امام على عليه السلام كسى واجد اين خصوصيّت نيست. [2] در اكثر كتب
اهل سنّت، شواهد فراوانى براى خصوصيّت امام على عليه السلام در اين علم وجود دارد؛
به عنوان نمونه، عُمَر به هنگام استلام حجر اظهار داشت: «مىدانم تو سنگى و سود و
زيانى ندارى، اگر نديده بودم كه پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم تو را مىبوسيد،
نمىبوسيدمت!» على عليه السلام خطاب به عمر فرمود: «او هم سود مىرساند و هم زيان،
خداوند پيمان «عالم ذر» [3] را در اين سنگ به وديعت نهاد و اين سنگ در قيامت به سود كسانى كه وفاى به عهد
كردند گواهى مىدهد!» عمر چون اين بشنيد گفت: «خدا مرا در سرزمينى كه تو آنجا
نباشى زنده نگذارد، اى أبا الحسن! [4]»
8. امام على عليه السلام و جانشينى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
بحثهاى گذشته خود به خود خوانندگان گرامى را به اين نتيجهگيرى سوق