نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 439
جهل راه كفر پيموده باشد، مشمول اين آيه نيست.
پس از اين كه در آيه فوق بدترين مخلوقات را معرّفى مىكند، در آيه بعد به
معرّفى بهترين مخلوقات مىپردازد، توجّه كنيد:
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ
هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ؛ كسانى كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، بهترين
مخلوقات خدا هستند.»
براى بهترين مخلوقات خدا سه صفت و ويژگى بيان شده است:
1. «الَّذِينَ آمَنُوا*»- ويژگى اوّل آنها ايمان به خدا و پيامبر و روز
قيامت و جهان پس از مرگ است؛ بنابراين، مشركان و تمام كسانى كه دينى غير از اسلام
گزيدهاند از محدوده اين آيه خارج هستند.
2. «وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ*»- ويژگى دوم «خَيْرُ
الْبَرِيَّةِ» اين است
كه داراى اعمال صالح مىباشند و ايمان و اعتقادات آنها در كردار و اعمالشان ظاهر
شده است.
«عمل صالح» [1] معناى وسيعى دارد؛ سادهترين آن، طبق آنچه در
روايات آمده، برداشتن موانع از سر راه مسلمانان است، اگر مانعى در راه رفت و آمد
مردم ديده شد و كسى آن را برداشت، اين نوعى عمل صالح است «اماطَةُ اْلأذى عَن الطَّريقِ» و برترين نوع
عمل صالح پذيرش آئين حق (اسلام) است «أعْلاها
شَهادَةُ انْ لا الهِ الَّا اللَّهُ[2]»
خلاصه اين كه صفت دومِ «خَيْرُ الْبَرِيَّةِ» داشتن عمل صالح است.