responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 375

امام خمينى رحمه الله تا آخرين روزهاى انقلاب سلاح نظامى مهمّى در اختيار نداشت، امّا سلاحى برّنده‌تر و كارآمدتر، كه بر تمام سلاح‌هاى پيشرفته طاغوت غلبه كرد، در اختيار داشت و آن همان نفوذ در دل‌ها و محبوبيّت عمومى بود.

خلاصه اين كه، نفوذ در دل‌ها، مهمترين سرمايه رهبران جوامع مختلف است.

شرح و تفسير

ارتباط ايمان و عمل صالح با نفوذ در دل‌ها

«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»- در اين آيه شريفه بين ايمان و عمل صالح از يك سو، و نفوذ در قلب‌هاى مردم از سوى ديگر ارتباط برقرار شده است. خداوند متعال محبوبيّت عمومى را نتيجه ايمان و عمل صالح شمرده است. معنى اين جمله آن است كه با زور شمشير و اسلحه، هر چند ممكن است بر جسم مردم تسلّط پيدا كرد، ولى بدين وسيله هرگز ممكن نيست بر قلب و جان مردم سلطنت نمود و راهى به سوى دل آن‌ها باز كرد.

سؤال: راستى چه رابطه‌اى بين ايمان و عمل صالح از يك سو، و نفوذ در قلب‌ها و مقبوليّت عامّه از سوى ديگر، وجود دارد؟ آيا ما نيز مى‌توانيم در سايه ايمان و عمل صالح به چنين نعمت بزرگى دست يابيم؟

پاسخ: رابطه بين اين دو، به دو شكل متصوّر است:

نخست، ارتباطى معنوى و الهى كه خداوند طبق حكمتش ايجاد مى‌كند؛ همانند علاقه‌اى كه در دل فرعون و همسرش نسبت به حضرت موسى‌ عليه السلام به هنگام كودكى ايجاد كرد. فرعون، كه براى نابودى دشمن خويش دستور داده بود تمام نوزادان مصر را نابود كنند، به اراده خداوند مهر موساىِ نوزاد در قلبش لانه مى‌كند و با دست خويش دشمنش را پرورش مى‌دهد، خداوند بدين وسيله قدرت‌نمايى مى‌كند و به فرعون و فرعونيان مى‌فهماند كه هرگاه اراده الهيّه به چيزى تعلّق بگيرد، هيچ چيز نمى‌تواند مانع تحقّق آن شود. اينگونه رابطه‌ها و علاقه‌ها قابل تحصيل نيست، بلكه تنها از ناحيه خداوند متعال إعطا مى‌گردد.

نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 375
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست