نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 328
دورنماى بحث
كلمه «مؤذّن» در قرآن مجيد تنها يك بار به كار رفته، كه پيرامون مسائل جهان
آخرت مىباشد و در آيه 44 سوره اعراف آمده است؛ و يك بار هم كلمه «اذان» آمده، و
آن در آيه 3 سوره توبه مىباشد و هر دو در ارتباط با فضايل حضرت امير المؤمنين
عليه السلام است.
«أذان» در عصر و زمان ما به معناى
ذكرهاى مخصوصى است كه براى دعوت به نماز گفته مىشود، ولى در لغت به معناى هرگونه
اعلام است، گاه اعلام توأم با تهديد، گاه اعلام جنگ، و گاه اعلام وقت نماز. و به
تعبير ديگر «أذان» به معناى رسانيدن پيامى به صورت آشكار و علنى است. پس اذان
مخصوص اعلام نماز نيست، بلكه معناى وسيعى دارد.
شرح و تفسير آيه 44 اعراف
گفتگوى بهشتيان و جهنّميان
براى روشنتر شدن تفسير آيه مؤذّن، لازم است از چند آيه قبل شروع كنيم:
«وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لا
نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيها
خالِدُونَ؛ و كسانى
كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادهاند- البته هيچ كس را جز به اندازه
توانايىاش تكليف نمىكنم- آنها اهل بهشتند و جاودانه در آن خواهند ماند.»
جمله «لا
نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها*»- كه به صورت يك جمله معترضه در آيه فوق آمده است- اشاره به
نكته مهمّى دارد و آن اين كه ايمان و عملِ صالحِ همه يكسان نيست و از همه مردم
انتظار ايمان و عمل صالح مساوى نمىرود، بلكه از هر كس به اندازه توان و درك او
انتظار ايمان و عمل صالح مىرود، بدون شك ايمان حضرت على عليه السلام و سلمان و
ابو ذر در سطح ايمان بقيّه مردم نيست و انتظارى كه از چنين اشخاص برجستهاى مىرود
غير از انتظارى است كه از مردم عادى مىرود. خلاصه اين كه، هر كس به اندازه ظرفيّت
و وُسع و توانش ايمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد وارد بهشت مىشود و جاودانه
در آن خواهد ماند.
نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 328