responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 258

بنى اسرائيل مى‌گويد: «من پيامبر خدا هستم و نشانه و معجزه‌اى از ناحيه پروردگارتان برايتان آورده‌ام». سپس آن حضرت به سه نوع معجزه اشاره مى‌نمايد:

1- «أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ‌» يكى از معجزات من آن است كه مجسّمه پرنده‌اى را درست مى‌كنم و سپس با دم مسيحايى‌ام در آن مى‌دمم. اين مجسّمه گِلى پس از دميدن من به صورت پرنده واقعى درمى‌آيد! امّا همه اين كارها به اذن اللَّه انجام مى‌شود. يعنى من خالق و تأثيرگذارى در عرض خالقيّت پروردگار نيستم، بلكه آفرينش من با اذن و اجازه پروردگار است. من فقط مى‌دمم، و آن مجسّمه به فرمان پروردگار پرنده مى‌شود!

2- «وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى‌ بِإِذْنِ اللَّهِ»- يكى ديگر از معجزات من آن است كه نابيناى مادرزاد و مبتلايان به بيمارى برص را شفا مى‌دهم و مردگان را زنده مى‌كنم! البتّه اين كارها را نيز با اذن و فرمان پروردگارم انجام مى‌دهم، مبادا مرا خدا يا فرزند خدا بخوانند. من وسيله‌اى بيش نيستم و اين همه آوازه‌ها از او بُوَد. نه تنها شفاى مريض‌ها و احياء مردگان، بلكه همه چيز به دست با كفايت اوست.

3- «وَ أُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ‌»- سومين نشانه پيامبرى عيسى‌ آن است كه از آنچه مى‌خوريد و آنچه را ذخيره كرده‌ايد به شما خبر مى‌دهد، امّا همه اين‌ها به تعليم خداوند است.

اين آيه شريفه جواب قاطع و دندان‌شكنى است به كسانى كه ولايت تكوينى را قبول ندارند و يا منكر توسّل مى‌شوند و آن را منافى با توحيد افعالى مى‌دانند.

بنابراين اگر افعالى را به غير خداوند نسبت بدهيم و معتقد باشيم كه آن‌ها مى‌توانند به إذن اللَّه تأثيرگذار باشند، چنين مطلبى هيچ منافاتى با توحيد ندارد.

توسّل در قرآن‌

علاوه بر آنچه گذشت، در قرآن مجيد آياتى وجود دارد كه صريحاً مسأله توسّل را مطرح نموده است؛ به نمونه‌هايى از اين آيات توجّه كنيد:

نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 258
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست