نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 229
شأن اين غلام نازل شد!» [1] خلاصه اين كه، با توجّه به مكّى بودن سوره دهر [2] شأن نزولى كه
ذكر كردهايد متناسب با اين سوره نيست.
پاسخ: اوّلًا: بسيارى از مفسّران، محدّثان و مورّخان معتقدند
كه سوره دهر در مدينه نازل شده است و تعداد بسيار اندك و محدود و انگشتشمارى بر
خلاف اين دانشمندان نظر داده و مكّى بودن اين سوره را پذيرفتهاند.
دانشمندانى كه اعتقاد به مدنى بودن اين سوره دارند و بر آن شهادت دادهاند بر
دو دسته هستند: گروهى صريحاً گفتهاند كه اين سوره در مدينه نازل شده است، و گروه
ديگر اين مطلب را صريحاً نگفتهاند، ولى شأن نزولى كه در مورد على عليه السلام و
اعضاى خانوادهاش نقل كرديم را در ذيل آيات سوره انسان آوردهاند. اين بدان معناست
كه سوره دهر مدنى است.
مرحوم قاضى نور اللَّه شوشترى، در جلد سوم احقاق الحق، صفحه 157 به بعد، نام
اين دانشمندان را ذكر كرده است، كه به برخى از آنها اشاره مىكنيم:
1- «زمخشرى»، كه از مفسّرين معروف اهل سنّت و از مشاهير آنان است، در كتاب
معروفش «كشّاف»، به مدنى بودن سوره انسان تصريح كرده است. [3]
2- «واحدى»، يكى ديگر از مشاهير اهل سنّت، در «اسباب النّزول» همين نظر را انتخاب كرده
است. [4]
3- «ابن جوزى»، از ديگر دانشمندان سنّى مذهب، نيز اعتقاد به مدنى بودن سوره
دهر دارد. [5]
4- «گنجى»، در «كفاية الطّالب» نيز اين نظريّه را برگزيده است. [6]