نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 117
اهمّيّت
حديث ثقلين
حديث ثقلين
از احاديث بسيار مهمّى است كه در موضوع ولايت و امامت، يا بىنظير است و يا بسيار
كم نظير مىباشد. اين حديث از نظر دلالت بسيار قوى و روشن مىباشد و از نظر سند
روايت متواترى است كه در منابع عامّه و خاصّه (سنّى و شيعه) به صورت گسترده مطرح
شده است. و از مجموع مصادر و منابع اين روايت استفاده مىشود كه پيامبر صلى الله
عليه و آله نه يك بار بلكه بارها اين حديث را فرمودهاند. روايت فوق در منابع دست
اوّل و معتبر شيعه ( «تهذيب الاخبار»،
«الاستبصار»، «الكافى» و «من لا
يحضره الفقيه»[1]) و اهل سنّت، كه همان «صحاح
ستّه» مىباشد، آمده است. صحاح ستّه عبارت است از:
1-
«صحيح بخارى»، كه مهمترين كتاب در بين اين شش كتاب است و نويسنده آن، بخارى، در
سال 256 ه. ق وفات يافته است.
2-
«صحيح مسلم»، كه پس از صحيح بخارى، از اعتبار بيشترى برخوردار است.
مؤلّف اين
كتاب، مسلم بن حجار، در سال 261 ه. ق فوت كرده است. اين دو كتاب را «صحيحين» و
مؤلّفان آن دو را «شيخين» مىگويند.
3-
«سنن ابن داود»، تاريخ وفات ابن داود سال 275 ه. ق است.
4-
«سنن تِرْمَذى»، ترمذى در سال 279 ه. ق فوت كرده است.
5-
«سنن نَسائى»، او (نسائى) در سال 303 ه. ق وفات يافته است.
6-
«سنن ابن ماجه»، «ابن ماجه» متوفاى سال 273 ه. ق است.
تمام روايات
كتابهاى ششگانه فوق از نظر اهل سنّت معتبر است، ولى تمام روايات معتبر آنها منحصر
به اين شش كتاب نيست، بدين جهت شخصى به نام
[1] «تهذيب» و «استبصار» تأليف شيخ طوسى رحمه
الله، و «كافي» تأليف مرحوم كلينى رحمه الله و «من لا يحضره الفقيه» نوشته شيخ
صدوق رحمه الله است كه هر سه از اعاظم و استوانههاى شيعه مىباشند. لازم به تذكّر
است كه: اين كه گفته شده اين چهار كتاب، كتابهاى معتبر و دست اوّل شيعه است بدين
معنى نيست كه تمام روايات مطرح شده در اين كتب معتبر و صحيح است و نيازى به بررسى
سند آنها نيست، بلكه مقصود اين است كه غالب روايات آن معتبر است كه پس از بررسى
سند روايات مشخّص مىشود.
نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 117