responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 139

خون:

به طور متوسّط 113 وزن بدن انسان را خون تشكيل مى‌دهد، بنابراين اگر كسى به وزن 78 كيلوگرم باشد، تقريباً 6 ليتر خون و كسى كه 65 كيلوگرم وزن داشته باشد در حدود 5 ليتر از اين مايع پرمنفعت را دارا خواهد بود.

در خون، دو دسته از موجودات زنده وجود دارد كه قسمت مهمّى از خون را تشكيل مى‌دهند، اين دو دسته از جانداران كه به نام «گلبول‌هاى قرمز» و «گلبول‌هاى سفيد» ناميده مى‌شوند، به تعداد زياد، در يك مايع زرد رنگ شفّاف به نام «پلاسما» شناورند، و كثرت گلبول‌هاى قرمز كافى است كه رنگ آن را هميشه سرخ نشان دهد.

در هر ميلى‌متر مكعّب خون، به طور ميانگين 5 ميليون گلبول قرمز وجود دارد و بر اين اساس تعداد آنها در تمام خون بدن انسان- كه به طور متوسّط 5 ليتر است- بالغ بر 25 تريليون مى‌شود. [1]

گلبول‌هاى سفيد تعدادشان از گلبول‌هاى قرمز كمتر بوده، و در هر ميليمتر مكعّب خون، حدود 6 هزار گلبول سفيد شناور است.

اين سربازان مسلّح همواره به حالت آماده باش بوده و در هنگام هجوم ميكروب‌ها، با تمام نيرو از كشور تن دفاع مى‌كنند و چه بسا جان خود را فداى سلامتى بدن مى‌نمايند كه شرح بيشتر اين قسمت و صحنه خونين نبرد اين سربازان فداكار بدن را با ميكروب‌ها درگذشته بيان كرديم.

گلبول‌هاى قرمز يكى از كارهاى مهم خون را كه رساندن مادّه حياتى اكسيژن به سلّول‌ها و جمع‌آورى نمودن سموم از بدن است، انجام مى‌دهند، يعنى نقش مأمور


[1]. هر گلبول شبيه به يك دانه عدس به ضخامت 2 ميكرون و قطر 7 ميكرون مى‌باشد. البتّه تعدادى كه براى گلبول‌هاى قرمز گفته شد، در حال عادى است و ممكن است در مواقع خطر و در اثر عواملى كم و زياد گردد؛ چنانكه در ارتفاعات اين مقدار افزايش مى‌يابد به طورى كه در ارتفاع 1800 مترى، تعداد حدّ متوسّط 5 ميليون گلبول، بالغ بر 8 ميليون در هر ميليمتر مكعّب خون مى‌گردد.

نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 139
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست